Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 8 april 2009, 07:47
De två företagen Storstadens Mäklarbyrå och Arco Crown får dubbel kritik av Etiska nämnden för direktmarknadsföring. Anledningen – de struntade i att folk hade Nej tack-skyltar på brevlådorna och svarade inte på DM-nämndens brev.
Persiennföretaget Arco Crown och Storstadens Mäklarbyrå får kritik av Etiska nämnden för direktmarknadsföring. Bakgrunden är att de båda företagen delade ut oadresserad reklam till privatpersoner som hade brevlådor med Nej tack-skyltar. Trots att DM-nämnden kontaktat de båda företagen och bett dem yttra sig i frågan har nämnden inte fått några svar.
Enligt artikeln i Internationella handelskammarens som rör reklam och marknadskommunikation ska marknadsföraren respektera en sådan skylt. Även branschorganisationen SWEDMA menar att det strider mot god sed vid direktmarknadsföring att dela ut dr trots att personen i fråga satt upp en Nej tack-skylt.
DM-nämnden menar att de båda företagen både brutit mot god sed då de delade ut reklamen och då de lät bli att svara nämnden.
Linda Fagerlind