Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Företaget struntar i lagen"

Publicerad: 24 juni 2010, 12:27

Konsumentombudsmannen (KO) stämmer Sova AB för sin kampanj som utlovar pengarna tillbaka om det regnar på midsommarafton. Stränga villkor gör erbjudandet betydligt mindre frikostigt än det låter. Det är tredje året företaget kör kampanjen trots tidigare fällningar.
– Sova AB visar häpnadsväckande nonchalans, säger Agneta Broberg, ställföreträdande KO.


Det är tredje året som Sova AB kör kampanjen. ”Om det regnar på midsommarafton får du pengarna tillbaka” lyder erbjudandet. Men det är stränga villkor som styr om det blir någon återbetalning, något företaget är alldeles för otydliga med enligt KO.

I år är villkoret att det måste regna mer än fem milimeter i Malmö mellan klockan 13 och 15.

Första året Sova AB kom med det här erbjudandet var 2007. Då förbjöds den av KO men dök ändå upp 2008 då den fälldes av Stockholms tingsrätt efter stämning av KO och Sova AB tvingades böra 300 000 kronor.

Nu är Sova igång igen och KO svarar snabbt med en ny stämning.
– Sova AB visar en häpnadsväckande nonchalans när man nu för tredje gången bryter mot gällande regelverk. Företaget struntar i lagen och det drabbar både konsumenter och konkurrenter, säger Agneta Broberg.

Ove Gustafsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.