Reklam
Forex byråval i slutfasen
Publicerad: 27 januari 2010, 13:54
Forex jagar ny reklambyrå. Före jul inleddes pitchen, som nu börjar närma sig slutskedet.
– Vi är nere på en shortlist, säger Viveca Mellberg, försäljningschef och ansvarig för marknadsföringsfrågor på Forex.
Ämnen i artikeln:
Stenström Red CellTM
Tero Marjamäki
truefalse
Strax före jul sade Forex upp avtalet med Stenström Red Cell och Blinkers&Brands och inledde jakten på en ny reklambyrå. Anledningen var, enligt Viveca Mellberg, att man ser över en mängd leverantörer i flera olika led. Så även reklambyrå.
– Vi har mycket vi vill nå ut med, vi har både höjda ambitioner och utmaningar och känner att vi behöver en ny byrå att samarbeta med.
Vad har ni för krav på er nya byrå?
– Vi har en specificerad kravlista på 18 punkter med allehanda krav, exakt vad de innefattar vill jag dock inte gå in på.
Söker ni en stor eller liten byrå?
– Storleken på byrån är av mindre vikt, vi behöver två arbetsgrupper och en planner för att hålla isär och synka våra två varumärken. Vi söker framför allt en byrå som kan lösa allt från strategi till produktion.
Hur långt har ni kommit?
– Vi är nere på shortlist. De aktuella byråerna arbetar med provuppdrag inför pitchen.
När ska ni senast ha klart med en byrå?
– Vi planerar att kunna börja jobba med den nya byrån första eller andra kvartalet år 2010.
Forex blev formellt bank sommaren 2003, men började 2008 kommunicera brett om sin bankverksamhet med bland annat tv-reklam. Hur fördelningen ser ut inför 2010 vad gäller vilka mediekanaler som kommer att användas är ännu inte fastställt.
– Vi kommer att testa lite mer digitala media. Men det viktiga är att försöka göra en så bra mix som möjligt, säger Viveca Mellberg.
Kommer ni att öka eller minska era medieinvesteringar?
– Det kommer att vara oförändrat.