Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 31 maj 2010, 11:03
Reklamkoncernen A-com gör förlust på 4,5 miljoner på sista raden under årets första kvartal. Det är ändå en klar förbättring än första kvartalet när motsvarande förlust var 21,5 miljoner.
Ämnen i artikeln:
A-ComMats Ohlsson, vd på A-Com.
A-Coms nettoomsättning under årets första tre månader var 39,8 miljoner, jämfört med 95,4 miljoner ifjol. Byråintäkten var 27,6 Mkr (63,6).
Koncernen går fortfarande med förlust. Under årets första tre månader var rörelseresultatet efter avskrivningar -4,1 Mkr, vilket är bättre än fjolårets resultat på -11,8 miljoner.
I fjolårssiffrorna ingår dock den norska verksamhet som A-Com sålde i november förra året. Dessutom ingår en engångkostnad på 6 miljoner för att ändra inriktning på huvudkontoret samt en reservation på 28 miljoner för reavinstförlusten för försäljningen av bolagen Wisely och Bizkit i början av förra året.
Soliditeten i bolaget har minskat till 15,4 procent från 21,6 procent.
Under första kvartalet har A-Com också fått ny vd i Mats Ohlsson och ökat ägandet i dotterbolaget Brand Support till 100 procent. Den vägen ska A-Com fortsätta på enligt Mats Ohlsson.
– Genom att öka ägandet i Brand Support togs ett första viktigt steg mot att lösa det hittillsvarande problemet med att A-Com har låg andel av det samlade resultatet i A-Comkoncernen. A-Com avser att, när möjlighet ges, fortsätta på den inslagna vägen och öka ägandet i dotterbolag, skriver Mats Ohlsson i delårsrapporten.
Den andra viktiga utmaningen för A-Com är att öka det digitala erbjudandet eftersom ”det är ett område som bedöms växa under kommande år”.
– Det är av största vikt att vi blir ännu duktigare inom det digitala området, skriver Mats Ohlsson.
Ulrika Fjällborg
Ämnen i artikeln:
A-Com