Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Förlusterna utlöste skilsmässan från Publicis

Publicerad: 22 december 2008, 11:45

Det kärva ekonomiska läget för Publicis Stockholm var en bidragande faktor som utlöste skilsmässan från nätverket och nu innebär att de anställda driver vidare byrån i egen regi.  – Det är klart att den ekonomiska historiken var ett element, säger Patrick Tepfers, nordisk vd för Publicis.


Patrick Tepfers

Patrick Tepfers sticker inte under stol med att Publicis förlust på drygt 10 mkr förra året varit en besvärade omständighet för honom som nordisk vd för nätverket.
– Den ekonomiska historiken har varit ett av flera element bakom beslutet. Med den här förändringen blir också behovet för mig att agera som representant för Publicis inte längre lika starka. Nu får de anställda driva byrån vidare med en inriktning som de anser gynnar verksamheten bättre, säger han.

Lösningen innebär att det i framtiden inte kommer att finnas några ömsesidiga ekonomiska krav mellan den nya byrån och nätverket.
Den nya byrån får ett så kallat affiliate-avtal med Publicis och kommer även i fortsättningen att ledas av Carl Unger.

Enligt Patrick Tepfers är det inget enskilt kundtapp eller extra ordinära utgifter eller avskrivningar som ligger bakom förlusterna.

– Intäkterna har helt enkelt inte utvecklats enligt förväntningarna, samtidigt som Publicis haft relativt stora fasta kostnader, understryker han.

Hyreskostnaderna har varit relativt höga:
– Men de ligger också i den historiska bilden. Publicis har gått från en större verksamhet till en mindre.

Var en sammanslagning med Saatchi&Saatchi någonsin aktuell?
– Det har aldrig varit en realitet. Detta är people-business. Det finns inget egenvärde i att slå samman olika miljöer.
När det gäller att frågor om den fortsatta verksamheten hänvisar Tepfers till Carl Unger. Resumé har utan framgång sökt Carl Unger.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.