Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Förnekar förslag om DR-förbud

Publicerad: 26 November 2013, 15:38

Maria Ivarsson, projektledare på Naturvårdsverket.

Foto: Pressbild.

I dagens upplaga av Dagens Industri står det att Naturvårdsverket utreder ett förbud mot direktreklam i brevlådan. Uppgiften, som från början kommer från SR Ekot, är felaktig enligt Naturvårdsverket. – Vi beklagar att frågan har missuppfattats, säger projektledaren Maria Ivarsson.


Ämnen i artikeln:

EkotDagens Industri

I dagens DI går papperstillverkaren Holmens vd Magnus Hall till hårt angrepp mot ett "möjligt förbud" av direktreklam i brevlådan. Tidningen refererar till Sveriges Radio Ekot som har rapporterat att Naturvårdsverket utreder ett sådant förbud.  

– Jag hörde det och för mig är det fullständigt obegripligt att man lägger sig i en sådan fråga. Varför? Jag tycker inte att staten ska komma med den typen av förslag, säger Magnus Hall till Dagens Industri.

Men det hela rör sig om ett missförstånd. Det menar i alla fall Maria Ivarsson som är projektledare för det avfallsförebyggande programmet på Naturvårdsverket.  

– Reportern på Sveriges Radio har förstått fel. Han trodde att vi kom med färdiga förslag, men det gjorde vi inte. Jag är projektledare för det avfallsförebyggande programmet som handlar om att minska mängden avfall och farliga ämnen i material och produkter. Vi har inga åtgärder i programmet som handlar om papper, säger hon.

Förvisso har frågan om ett förbud av direktreklam avhandlats i ett forskningsprogram som finansierades av Naturvårdsverket.

– Men det finns alltså inga sådana beslut eller förslag idag. Vi har inte tagit ställning till något. Det är bara utredningar som är gjorda och vi beklagar att frågan har missuppfattats, säger Maria Ivarsson.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

EkotDagens Industri

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.