Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Förre nystartade bolag inom reklam

Publicerad: 19 januari 2012, 09:21

Antalet nyregistrerade företag hos Bolagsverket slog rekord under 2011 – 69.295 företaget. Resumés granskning visar dock att antalet nystartade reklambyråer och mediebyråer har sjunkit under 2011 jämfört med året innan.


Ämnen i artikeln:

Skatteverket

Nyligen kunde Bolagsverket berätta att antalet nystartade bolag i  Sverige ökade med 6,5 procent mellan 2010 och 011. Enligt verket är  detta ett rekord.

Men Resumés granskning av antalet nystartade företag inom reklambyråbranschen och mediebyråbranschen visar en minskning mellan 2010 och 2011.

343 reklambyråer startade under förra året – att jämföra med 389  byråer året dessförinnan. Antalet nystartade mediebyråföretag  gick  från 109 till 102 företag.

Året dessförinnan, år 2009, låg motsvarande siffror på 328 respektive 79.

2008 startades 321 reklambyråer och 80 mediebyråer.

Även om det har  startats något förre reklambyråer och mediebyråer under förra året än år  2010 menar Bolagsverket att den långsiktiga generella trenden är att  ökningen av antalet aktiebolag också driver den totala ökningen av  nyregistrerade bolag.

En starkt bidragande orsak är kravet på aktiekapital har sänkts samt man inte längre har något revisorskrav för mindre bolag.

2 av 3 företag som nyregistrerades under förra året var aktiebolag.

Skatteverkets körning skedde via SNI-koden 73111 –  reklambyråverksamhet, och SNI-koden 73120 mediebyråverksamhet och annnonsförsäljning.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Skatteverket

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.