Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Försäkringskassan skickar ut tänder till tandläkare

Publicerad: 5 juni 2008, 07:22

I den första stora kampanjen som reklambyrån Garbergs gör för kunden Försäkringskassan skickas tänder ut till målgruppen. Dr-utskicket nådde förra veckan 11 000 av landets tandläkare och tandhygienister. (Uppdaterad)


Dr-utskicket, som gick ut under vecka 21 och 22, består av tändsticksask med en tand i. Själva tanden är ett cirka fyra centimeter långt usb-minne förpackat som en plasttand.
Förutom dr kommer kampanjen även att synas i fackpress.

Målet med kampanjen är att berätta om den nya tandvårdsreformen som träder i kraft den första juli som bland annat består av ett nytt tandvårdsstöd.

– Den första juli lanseras den nya tandvårdsförsäkringen. Det innebär att landets tandläkare och tandhygienister måste uppdatera och lära sig ett helt nytt och avancerat dataprogram. Utskicket i form av en tändsticksask ska uppmärksamma dem på detta.  På tändsticksasken står ”Det nya tandvårdsstödet i en liten ask” och inuti finns där på en bädd bomull ett USB-minne i form av en tand. Precis som när man som liten tappade sina första mjölktänder och sparade dem i tändsticksaskar, säger Sandra Bejer, copy på Garbergs.

På usb-minnet har reklambyrån lagt en länk till en sajt där information som vårdgivare runt om i Sverige behöver ha koll på inför den första juli finns.

Dr-kampanjen är en del av det nya konceptet ”Försäkringskassan Förenklas” som Garbergs tagit fram åt Försäkringskassan. Målet är att förenkla och det som kommer från kassan ska i framtiden inte längre kännas krånglig eller svårt att förstå.
– Det finns alltid ett budskap som ska kunna förklaras med ett par meningar på ett sympatiskt och personligt sätt, säger Sandra Bejer.

Försäkringskassan

Byrå: Garbergs
Arbetsgrupp: Sebastian Smedberg ad, Sandra Beijer och Martin Johansen copy,  Jonas  Bäckman form/original,  Charlotte Lundquist  produktionsledare,  Mathias Wiesel  projektledare, Martin Gumpert strateg

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.