Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Försäkringskassan uppmanar föräldrar att dela lika – kritikstorm på Facebook

Publicerad: 1 November 2016, 09:10

Försäkringskassan uppmanar föräldrar att ta ut en mer jämställd föräldraledighet. Men tilltaget har inte fallit i god jord hos alla.


Ett par sitter i soffan och ska fredagsmysa. Men kvinnan tar 75 procent av chipsen och läsken samt tv-tiden. Så väljer Försäkringskassan att illustrera hur en ojämnlik föräldraledighet drabbar par ned barn. Filmen på Facebook ingår i kampanjen "Fifty fifty" som ger tips och inspiration till en ökad jämställdhet.



Men att uppmana föräldrar att dela lika är en het potatis. I kommentarsfältet finns en uppsjö av upprörda människor som inte anser myndigheten har något att göra med hur föräldraledigheten ska disponeras.

"Vilken dubbelmoral!!! I dagens samhälle är det så viktigt att acceptera att alla är olika. Men när det gäller familjepolitiken ska alla vara lika som robotar!!! Och till råga på allt använder ni våra skattepengar för att driva igenom era vanställda idéer" skriver en användare.

"Alltså jag tappar hakan..Varför framställer ni mammor som några jävla egotrippade idioter???, att vara föräldraledig är inte som att sno någons chips i soffan!" menar en annan.

Fredrik Wass, omvärldsbevakare på Sveriges Tidskrifter, uppmärksammar ilskan i en tweet:

— Fredrik Wass (@fredrikwass) 1 november 2016Allt som är fel med mänskligheten hittas i kommentarsfältet till Försäkringskassans informationsfilm. Avgå alla. https://t.co/uwnByG5aAQ

Försäkringskassan bemöter de ilskan kommentarerna med budskapet att de faktiskt har fått i uppdrag av regeringen att öka jämlikheten bland föräldrar:

"Det handlar konkret om att på olika sätt öka mäns uttag av föräldradagarna. I dagsläget tar män ut cirka 25 procent av föräldradagarna, medan kvinnor tar ut 75 procent (...) Vårt uppdrag är inte att tala om för föräldrar hur de ska använda sina föräldradagar, utan att inspirera och sprida information så att föräldrar kan göra medvetna val".

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.