Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Försäljningen sviker – trots Epic split

Publicerad: 18 juli 2014, 11:45

Jean Claude Van Damme i Volvos kampanj.

"Epic split" har skördat enorma framgångar i reklamsammanhang sedan filmen släpptes för åtta månader sedan. Men kunden Volvo Lastvagnar säljer nu färre lastbilar än vad marknaden hade förväntat sig.


Ämnen i artikeln:

Volvo TrucksEpic SplitForsman & Bodenfors

Med två Grand Prix i Cannes Lions kröntes en fantastisk vår för Forsman & Bodenfors. Byrån har tillsammans med kunden Volvo Lastvagnar sopat banan i en rad reklamtävlingar med filmen "Epic split" liksom hela kampanjen "Live test series" som pågått under året.

Utan tvekan har reklamfilmerna bidragit till att öka den globala kännedomen om varumärket och dess produkter. Men kunden har aldrig velat uttala sig om vilka försäljningseffekter som kampanjen har gett.

Vad som däremot framkom i dagens kvartalsrapport är att orderingången på lastbilar är en besvikelse.   Nettoorderingången under det första halvåret 2014 ligger på 108 120 lastbilar. Det är åtta procent färre än under samma period 2013.

Under det senaste kvartalet låg orderingången på 52 974 lastbilar. Det är sämre både jämfört med fjolåret och med analytikernas förväntningar. Aktien är därför en av dagens förlorare på börsen.

Det ska dock poängteras att Volvo Lastvagnars försäljning också innefattar varumärkena Renault Trucks, Mack och UD Trucks.

Per Nilsson, pr-chef på Volvo Trucks, säger till Resumé:
– Det var en lanseringskampanj för att skapa intresse och uppmärksamhet för de nya lastbilarna, och det tycker jag att vi har lyckats med.

UPPDATERING: Volvo tycker att Resumés siffror ger en orättvis bild, då orderingången steg med 16 procent i Europa mellan Q1 och Q2 2014. De påpekar också att FH-modellen inte är lanserad i Brasilien, där bolaget har tappat. De pekar också på en hög marknadsandel i Europa som ett tecken på att lanseringen gått bra.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.