Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Forskare: "Modeföretag lurar konsumenter – inför regelverk kring hållbarhetsmärkning"

Publicerad: 22 Oktober 2019, 06:17

Foto: Montage: Yasmine Winberg

Ryter till mot modekedjorna – dags att reglera hållbarhetsmärkning, digitala investeringar flaggar för lågkonjunktur och Pewdiepie bannlyst från Kina. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

HållbarhetMarknadsföringReklamMorgonsvepet

Forskare: ”Modeföretag lurar konsumenter – inför regelverk kring hållbarhetsmärkning!”
Modeföretag som producerar stora mängder kläder vilseleder köpare med hållbarhetsmärkning – detta måste regleras. Det skriver marknadsföringsforskaren Cecilia Solér, vid Göteborgs universitet, och två representanter för modeindustrin på DN Debatt.

De så kallade ”fast fashion”-bolagen är en stor bov i dramat om klimatet. I tider då hållbarhetsmärkningen är en trend så luras konsumenterna in i tron att välja en billig ”hållbar” t-shirt istället för andra mer miljövänliga alternativ, skriver dem. Nu vill debattörerna ha ett stramare regelverk. De föreslår bland annat tuffare kriterier för vad som får hållbarhetsmärkas i marknadsföringen. Men de vill även ta krafttag mot butiker som uppmanar kunder att återvinna sina gamla plagg – som klädbutiker i många fall belönar med en värdecheck.

Resumé Insikt granskade i våras just hur klädkedjorna belönar sina konsumenter med rabattkoder som ökar försäljningen. Lindex var en av de självkritiska kedjorna som sa att de då såg över sitt erbjudande.

LÄS MER: Så uppmanar klädkedjornas återvinning till nya köp: "Dubbelmoral"
LÄS MER: Klädjätten: "Vi ser över vårt erbjudande"

Långsammare ökning av investeringar – flagg för lågkonjunktur?
De digitala investeringarna i USA ökade till 58 miljarder dollar (-17 procent) det första halvåret 2019, enligt IAB. Men vid en närmare titt står det klart att det kan leda till branschens första nedgång på tio år, skriver Adage. Ökningen på 17 procent var lägre än sista halvan av 2018 och enligt PwC sågs trenden med krypande tillväxt senast 2009, vilket följdes av lågkonjunkturen. En annan fara är sekretessreglering av data som pågår i USA:s samtliga stater just nu.

Pewdiepie bannlyst från Kina
Youtube-stjärnan, svenska Pewdiepie, ska ha förbjudit att visa sina videor i Kina. Detta sedan han i en av dem pratat om Hongkongprotesterna och uttryckt att han gillar South Park, som är bannlyst i landet. I den här videon berättar han själv om situationen.

Spelveteran ny marknadschef på Twitch
Twitch har värvat Doug Scott till rollen som marknadschef. Han har tidigare bland annat arbetat på Electronic Arts i nära sex år och kommer närmast från speltillverkaren Zynga, där han varit sedan 2016. Amazonägda Twitch växer allt mer hos marknadsförare och Doug Scotts roll blir nu att nå en bredare publik än de redan frälsta.

Ikea: Online en utmaning för oss
Ikea är oroliga över den omställning som detaljhandeln står inför. Det säger Jesper Brodin, vd och koncernchef för Ingka Group i en intervju med Expressen.
– Tidigare löd konceptet att kunden kommer ut till oss så finns allt du behöver till hemmet under ett tak. Om du inte gör det, så tyvärr. Därmed har vi alltid tackat nej till människor som inte har en bil, bor inne stadskärnorna eller upplever att de har mindre tid.”
För att ta sig an utmaningen så satsar nu Ikea stort på e-handel, mindre varuhus och visningslokaler istället för stora lager. Men de stora butikerna i städernas utkanter kommer vara kvar, enligt honom.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev