Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Forskare: Reklam kan vara farligt för demokratin

Publicerad: 28 November 2018, 09:56

Enligt en ny avhandling från Johan Wejryd gör reklamen oss mindre engagerade i samhällsfrågor.


Ämnen i artikeln:

Reklam

De senaste tio åren har Johan Wejryd vid Uppsala universitet forskat kring hur vi påverkas av att omges av så mycket reklambudskap. I fredags, på Black friday, publicerade han den avhandling han jobbat med de senaste åren. En av de viktigaste slutsatserna från avhandlingen är att ju mer reklam vi kommer i kontakt med – desto mindre engagerade i samhällsfrågor blir vi.

– Det verkar som om mängden konsumentval tränger undan intresset för att välja på andra sätt. Och politiskt engagemang blir mindre angeläget för folk, säger Johan Wejryd till SVT.

Exakt vad i reklamen som gör oss mindre samhällsengagerade har Johan Wejryd dock inte kunnat slå fast. Reklamens påverkan avgjordes genom att halva respondentgruppen, totalt 2800 personer, fick titta på fotografier av stadsmiljö med mycket reklam medan den andra halvan fick ta del av bilder utan reklam varpå båda grupperna fick svara på ett antal frågor gällande politik och samhällsengagemang.

– Om vi tänker att demokratin är något vi ska ha för att människor ska behandlas jämlikt när vi bestämmer om framtiden, eller att människor överhuvud taget ska kunna forma världen, så finns det sådant som marknaden inte kan åstadkomma utan där vi behöver politiken. Använder vi inte politiken så blir det inte gjort, säger Johan Wejryd till SVT.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.