Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Forskarens sågning av Guldäggs-kampanjen: ”En sen omvändelse”

Publicerad: 29 April 2015, 05:01

Komms och Volontaires kampanj på Hötorget.

Reklamforskaren Raoul Galli tycker att Guldäggskampanjen är ett sent uppvaknande, Jonas Gardell är rasande på Youtube och medieparet går skilda vägar. Det är några av rubrikerna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TwitterGuldägget 2015FacebookJonas GardellHenrik FrenkelKOMM

Forskaren sågar Komms kampanj
Igår rapporterade Resumé om kritiken mot Guldäggskampanjen som kom från debattören Sakine Madon. Hennes åsikt är att Komm och deras byrå Volontaire målar upp ett problem som inte finns. Nu kommer också kritik mot kampanjen från ett annat håll: nämligen reklamforskaren och socialantropologen Raoul Galli på Stockholms Universitet. Han tycker att branschen yrvaket tar upp ett problem som har funnits i årtionden.  Något som de tidigare har igonrerat.
– Det här är en ganska sen omvändelse. Större delen av samhället har pratat om mångfald i decennier, om reklamvärlden hade velat förändra sig hade man kunnat göra det för längesen. De beskriver sig själva som ett slags kreativt avantgarde här, men frågan är om det inte snarare rör sig om dess yrvakna och kommersiella eftertrupp, säger Raoul Galli till SVT.

I grunden tycker han att Komms satsning på mångfald är bra. Framöver vill han se mer verklig förändring.
– Jag tycker att Komm ska ordna en ny utställning om ett år, där de inte bara visar sin egen kampanj, utan också reklam från alla sina medlemsbyråer. Hur kommer den att se ut under mångfaldsåret? Då kan man visa om budskapet om att krossa normer verkligen kan få ett genuint genomslag, säger Raoul Galli till SVT.

Gardell: "Skäms Youtube"
Någon publicerade en film på Youtube som uppmanade till mord på programledaren Mark Levengood. Det fick hans make, författaren och komikern Jonas Gardell, att skriva ett ilsket inlägg på Facebook och Twitter rapporterar Expressen.  

"På Youtube finns ett klipp som heter SKJUT OCH DÖDA BÖGEN MARK LEVENGOOD. Youtube har inte tagit bort klippet trots att jag anmält det" skrev han.

Några timmar senare var klippet borttaget, men Jonas Gardell var inte nöjd med sajtens agerande.

"Nu är filmen där man skjuter och dödar Mark borta från Youtube. Tack alla som anmälde! Och skäms Youtube för att inte reagerat tidigare!"

Medieparet skiljer sig
Cissi Elwin Frenkel, vd och chefredaktör på tidningen Chef, och maken Henrik Frenkel går skilda vägar efter sju års äktenskap. En skilsmässoansökan lämnades under måndagen in gemensamt till Stockholms tingsrätt, skriver Expressen. Medieentreprenören Henrik Frenkel vill inte kommentera skilsmässan för tidningen.  

Satirtecknare för "obekväm" för Unionens tidning
Max Gustafsson leveredade bilder till fackförbundet Unionens tidning Kollega från 2011. Men i höstas kom han på kant med chefredaktören Naljen Ståhlström, skriver ETC. För två veckor sedan avbröts samarbetet, och enligt Max Gutafsson handlar det om att hans teckningar inte längre fick vara politiska, i synnerhet i frågan om SD
– Det kom inte som någon överraskning för mig, för det skar ju sig ganska tidigt med den här nya chefredaktören om man säger så. Första gången redan när jag gjorde en bild om SD och den ville de inte ha för att det var politisk. Då ringde hon upp mig och jag upplevde det som att hon hade i uppgift i att stävja det politiska. Det var inga artighetsfraser, säger han.

Till Journalisten förklarar chefredaktören att det inte handlar om någon censur.
– Det är en icke-fråga, vi har valt att inte ha satir. Den förre chefredaktören tyckte det var bra inslag men jag har gjort en annan bedömning.

SVT sänder omtalad Jenner-intervju
En snackis i veckan har varit den amerikanska intervjun med Bruce Jenner, OS-guldmedaljör och realitystjärna, som ska genomföra en könsbyte. Han säger att det blir den sista intervjun han gör som man.
– I allt väsentligt är jag en kvinna, säger han i intervjun.
SVT har valt att visa klippet i SVT Play. Dels igår kväll, och dels på torsdag klockan 22.45, enligt TT.

Facebook lanserar nytt annonsformat
I fjol lanserade Facebook ett format för app-videoannonser i mobilen. Genom dessa kunde mottagarna ladda hem och börja spela ett spel direkt i själva annonsen. Nu tar de steget och släpper ett videoformat för desktop, kallat Desktop app ads.

Twitter-rapport blev besvikelse
Twitters kvartalsrapport blev en besvikelse. Mikrobloggen redovisar ett justerat resultat per aktie på 0,07 dollar för det första kvartalet 2015. Analytikernas förväntningar var ett resultat på 0,04 dollar per aktie, skriver DI. Omsättningen var 436 miljoner dollar (250).

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.