Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Forskning: Syftesdriven marknadsföring effektivare än många tror

Publicerad: 12 oktober 2021, 11:39

Vattenfall, Oatly och SJ är några svenska annonsörer som gjort syftesdrivna kampanjer om hållbarhet.

Foto: Montage

Ny forskning från IPA visar att kontroversiella ”brand purpose” kan vara effektivare än många tidigare trott. ”Kritiken mot det är naiv och inte rättfärdigad”, säger effektivitetsexperten Peter Fields till Marketing Week.


Ämnen i artikeln:

SyftesdrivetVarumärkenReklam

Marknadsföringsvärldens största popidol Mark Ritson har kallat ”brand purpose” för ”a load of horseshit”. Men nu kommer nya data från brittiska Institute of Practitioners in Advertising, IPA, att just ”brand purpose” kan vara effektivare trots allt. Men det gäller inte all marknadsföring som som vill visa hur företaget i sig kan bidra med samhällsnytta. 

– Väldigt mycket syftesdriven marknadsföring har liten, om ens någon, effektivitet alls, säger effektivitetsexperten Peter Fields till Marketing Week.

”Inte raketforskning”

Efter att ha gått igenom en rad marknadsföringskampanjer fann hann att det i början såg dåligt ut för syftesdriven marknadsföring. Men när han tittade närmare på de som kampanjer som var väl genomförda gick effektiviteten upp drastiskt. Inom kategorin ”brand trust” visade 35 procent av väl genomförda kampanjer på hög effektivitet medan dålig genomförda kampanjer endast nådde 14 procents effektivitet. Kampanjer som inte var syftesdriven alls visade en effektivitet på 18 procent.

– När det görs väl introducerar det nya dimensioner för varumärket så att det kan särskilja sig på sätt det inte kunde förut, säger Peter Fields till Marketing Week. 

Om sina resultat säger han:

– Det är inte raketforskning. Det är inte några omskakande resultat för i efterhand är det uppenbart, säger han.

LÄS MER: Syftesdrivet – affärskritiskt eller risk 2020? 

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.