Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Forskningen tar plats i reklamen

Publicerad: 16 september 2010, 06:31

Kognitionsforskning är det nya i reklam. DDB i Storbritannien har anlitat en musikforskare och psykolog för att utbilda byråpersonalen


Daniel Müllensifen.

Daniel Müllensiefen  är senast anställd på DDB UK. Han forskar i musikens funktion i reklam. Som metod mäter han ögonrörelser och reaktionsförmåga hos testpersoner. Han har sin huvudsakliga arbetsplats på Goldsmiths som är en del av University of London.

Nu ska han vägleda de anställda på DDB hur de kan använda kognitionsforskning för att göra bättre reklam.

– Vad vi vet så är vi första reklambyrån som gör något sånt här. Vi inser allt mer att discipliner som ekonomisk psykologi har stor praktisk nytta för oss. Vi vill lära oss förstå kognitiva processer, säger Sarah Watson, plannerchef på DDB UK till Brand Republic.

För att sprida och utveckla den nya kompetensen ska DDB starta en kognitionsblogg.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.