Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag25.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Förskolebarnens utmaning - genomföra en pianokonsert

Publicerad: 2 Mars 2015, 10:55

Bild ur filmen

Kan 15 små barn, som aldrig spelat piano förut, med hjälp av en dirigent, spela en klassisk konsert tillsammans? Den frågan ställde sig Folksam och Åkestam Holst. Resultatet blev ett antal filmer som kommer att lanseras de närmaste veckorna.


Ämnen i artikeln:

FolksamÅkestam HolstLena StrandJohan Östlund

Projektet har fått namnet Mini Maestro och det är ett samarbete mellan försäkringsbolaget Folksam och reklambyrån Åkestam Holst. Detta med anledning av att Folksam hela 2015 kommer fokusera på barnen, bland annat med en ny försäkring. Lena Strand, marknadschef på Folksam, berättar om tanken bakom Mini Maestro:
– Som kundägt företag är det självklart att vi engagerar oss i det som kunderna bryr sig om. Och det som ligger både oss och våra kunder extra varmt om hjärtat är ju barnen. Därför vill vi lyfta fram barns behov att trygghet och utveckling.

Frågan de utgår från i filmerna är; Kan 15 små barn, som aldrig spelat piano förut, med hjälp av en dirigent, spela en klassisk konsert tillsammans? Med bara fem veckors övning.

Produkten av projektet blev ett antal filmer som kommer att lanseras de närmaste veckorna. De två första redan i dag. Den ena är en kortare reklamfilm och den andra en längre dokumentärfilm.

Den närmare tio minuter långa dokumentären är uppdelad veckovis. Man får följa barnens utveckling, lyssna till dirigent Jan Risbergs tankar och slutligen se bitar ur konserten. För att fokus skulle hamna på barnens upplevelse – och inte deras prestationer – genomfördes konserten utan publik.

Johan Östlund, senior strategisk projektledare och kundansvarig på Åkestam Holst berättar om processen:
– Det har varit ett komplicerat projekt med jättemånga människor inblandade. Tillsammans med Lena bestämde vi oss för att vi ville testa nya grepp och genomföra ett projekt som var större än bara reklam.

När de letade efter förskola sökte de efter en kommunal förskola som anser att musik är viktigt för lärandet. Valet föll på Stockholmsförskolan Klara. Sedan fick Jan Risberg uppdraget att dirigera förskolebarnen. Han har gedigen erfarenhet av dirigentyrket och har bland annat vunnit två grammisar.

Hur tänkte ni kring val av dirigent?
– Vi hade en profil på vem som skulle kunna passa, framförallt ville vi att det skulle vara en erfaren dirigent. När vi hittade Jan kände vi spontant att – han brinner både för musik för den pedagogiska delen – att lära ut, säger Johan Östlund.

Vad fanns det för svårigheter med projektet Mini Maestros?
– En av svårigheterna var barnens korta koncentrationsförmåga. De kunde sitta still i 7-15 minuter. Vilket förstås var svårt för en van dirigent som brukar övar i timmar. Nu blev det kvartspass och sedan ett break när barnen fick leka och göra något kul, säger Johan Östlund.

Lena Stand forsätter:
– Vi ville göra något mer än bara reklam. Det här projektet är på riktigt. Men målet var inte att barnen skulle utföra ett perfekt musikstycke, målet var resan. Sen att vi lyckades – att det blev en konsert – det var något alldeles extra.

Hur har barnens intresse för piano utvecklats?
– Barnen tyckte det var så roligt att de kunde komma in på morgnarna och fråga efter Jan. Vi vet att några av de här barnens föräldrar har införskaffat piano hem. Föräldrarna har tagit till sig av hela projektet och förstår värdet av att få lära sig musik i tidig ålder. Vi har också lämnat kvar ett piano på förskolan, säger Johan Östlund.

Vad förväntar ni er för reaktioner?
– Samma reaktioner som vi själva kände. När vi såg slutresultatet fylldes vi av känslor och det tror vi att alla andra kommer att göra också, säger Johan Östlund.

Under projektet åkte förskolebarnen på flera utflykter. De fick bland annat besöka operan. Där lyssnade de på klassisk musik och fick testa scenkläder. Och så fick de se Jan dirigera sin stora orkester på Södra latin och sjunga tillsammans med kören.

– Just det här projektet är klart, men vårt engagemang i barnen kommer vi att utveckla vidare, avslutar Lena Strand.

ADVERITING AGENCY: Åkestam Holst
Johan Östlund - Client Lead
Filip Laurent - Copywriter
Johan Landin - Art Director
Jerker Winter - Planner
Frida Detter - Account Manager
Henrik Adenskog - Interactive Account Director
Leila Widgren - Agency Producer
Torbjörn Krantz – Graphic Designer

CLIENT: Folksam
Lena Strand - Marketing Director
Linda Holmsten – Project Manager

FILM PRODUCTION AGENCY: Film De Liberté
Christer Kildén – Executive Producer
Gustav Appelgren – Producer
Marcus Johnson – Film Director
Fredrik Bäckar – Cinematography
John Mork – Documentary Producer
Erik Ericsson – Documentary Cinematographer

MEDIA AGENCY: Maxus
PR AGENCY: FLB Europa
CONTENT DISTRIBUTION AGENCY: Be-On

Se reklamfilmen och dokumentären här:

Linnéa Kihlström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.