Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Förslag om ny lag mot könsdiskriminerande reklam redan nästa år

Publicerad: 15 Januari 2008, 15:36

Idag, tisdag, presenterade Eva-Maria Svensson, juridikprofessor vid Göteborg universitet, sitt lagförslag mot könsdiskriminerande reklam. Målet – att främja jämställdhet och motverka könsdiskriminerande reklam.


Eva-Maria Svensson på pressträffen klockan 15.00.

Beslutet om utredningen togs sommaren 2006. Idag presenterade Eva-Maria Svensson sitt förslag - en lag mot könsdiskriminerande reklam.
– Man bör införa en kombination av åtgärder. Lagstiftning är inte den enda åtgärden men till en början lägger jag ett förslag om en lag för att motverka könsdiskriminerande reklam, säger Eva-Maria Svensson.

Det viktigaste med förslaget är enligt henne att främja jämställdhet.
– Idag finns ingen reglering i lag av könsdiskriminerande reklam. Frågan har utretts ett flertal gånger under åren. Under drygt 30 år har man diskuterat frågan och bedömt det som ett problem men inte hittat ett sätt att agera mot det, säger Eva-Maria Svensson.

Hon pekar särskilt på tre punkter som lyfts fram i argumentationen mot en lagstiftning. Omfattningen har inte ansetts tillräckligt stor för att motivera lagstiftning. Yttrandefriheten har ansetts förhindra ett förbud mot könsdiskriminerande reklam. Och det tredje – att det redan finns tillräckliga åtgärder som är att föredra framför lagstiftning.

– Reklamen är kränkande mot såväl kvinnor som män. Syftet med en lagstiftning är att öka jämställdheten mellan kvinnor och män. Man bör se en lagstiftning i ett större sammanhang där samhället har en ambition att främja jämställdheten. Könsdiskriminering bör motverkas på alla områden, både i attityd och handling.

Enligt Svensson är näringslivets tillsyn inte tillräcklig även om hon flera gånger under pressträffen påpekar att det är bra att den finns.
– Att näringslivet fortsätter att ha ett sådant här organ är bra, men inget förslag jag lägger. Det är viktigt att det går att pröva i domstol.

Svensson föreslår vidare att lagen inte ska arbetas in i den befintliga marknadsföringslagen utan att det ska bli en fristående lag och att tillsynen ska utverkas av Konsumentombudsmannen. Förbudet ska vara förenat med ett vite och interimistiska beslut bör ingå.

Definitionen är ”kränkande utformning av kommersiella meddelande”.

Eva-Maria Svensson har nu lämnat över sitt betänkande till integrations- och jämställdhetsminister Nyamko Sabuni.

Läs även: Utredare föreslår lagstiftning mot sexistisk reklam

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.