Reklam
Forsman & Bodenfors: Måste ha tålamod med stora förändringar
Publicerad: 7 augusti 2019, 13:22
Silla Levin
Foto: Andreas Elgstrand
Sveriges största reklambyrå presenterade det sämsta resultatet på länge under 2018. Enligt Silla Levin, vd för F&B i Sverige, ligger investeringar i den pågående internationaliseringen bakom siffrorna.
Under gårdagen rapporterade Resumé om hur amerikanskägda Forsman & Bodenfors försämrade såväl, omsättning, byråintäkt och lönsamhet under fjolåret.
Koncernens byråintäkter föll med fem procent till 696 miljoner kronor och är den första tillbakagången sedan 2009.
Huvudbyrån, Forsman & Bodenfors minskade omsättningen med 3 procent till 521 Mkr. Byråintäkten föll med 2 procent till 230 miljoner kronor. Rörelseresultatet föll från 41 till 17 miljoner kronor. Antalet anställda minskade med en person till 146.
Resumé försökte nå representanter från Forsman & Bodenfors under tisdagen. Nu väljer byråns vd Silla Levin att svara på våra frågor via mejl.
I det skriftliga svaret berättar vd:n att fokus för F&B under 2018 låg på att bygga upp det internationella erbjudandet. Där man tog en av sina största kunder Procter & Gamble-varumärket SK-II till Singapore och satte upp ett kontor med 17 anställda.
Enligt Silla Levin en satsning som finansierades helt ur egen ficka. Hon tillägger även att samgåendet med KBS också har inneburit kostnader.
– Vårt resultat för 2018 speglar förstås de stora investeringar det inneburit att ta det här klivet. Så ser man till hela bilden så har vi ett bra resultat att vara stolta över. När det gäller omsättningen och byråintäkt är det inga större förändringar, något lägre produktion medför minskad omsättning men byråintäkten är i stort sett oförändrad, -1 procent. Utöver det har omställningskostnader, inte minst på F&B Factory, påverkat resultatet, det är naturligt med anpassningar för att möta de förändringar branschen är inne i. Och sett till hela F&B-koncernen så är vi glada över att Happy och F&B Inhouse visat bland sina bästa resultat någonsin.
Vad finns det för indikationer för att ni kommer att förbättra resultatet under 2019 med tanke på att ni har tappat flera stora kunder under året som PostNord, If och Systembolaget?
– Stora kliv och omställningar tar tid och då gäller det att vara uthållig. Och vi investerar fortfarande i vår omställning framåt. Men det är klart att jag skulle vilja berätta om de spännande, nya kunduppdrag vi fått det senaste året. Det är ju allt oftare så att man inte får kommunicera nya uppdrag förrän det är dags för första kampanjen. Men jag kan väl säga att jag tycker vi är på en väldigt bra plats. Under 2018 fick vi flera fina utmärkelser för arbeten vi gjort med bl.a. Uber och Volvo, vi blev årets byrå i Epica och Resumé/Regi. 2019 har börjat bra med utmärkelser i Cannes, som gjort många spännande kunder intresserade av att arbeta med oss.
Hur kan samgåendet med KBS påverka förmågan att ta betalt och jobba med större uppdrag för de svenska verksamheterna?
– Samgåendet ger oss precis de möjligheterna vi sökt, att kunna ta oss an större internationella kunder. I en tid när vi ser att många internationella företag centraliserar sin kommunikation men ändå söker ett sätt att jobba där man förstår värdet av kulturella kontexter så är vårt erbjudande helt rätt. Vi har redan idag stora, internationella kunder där vi har tajta arbetsgrupper bestående av personer från våra kontor i olika världsdelar. Det är superkul och spännande och helt klart en styrka för alla att vi kan arbeta så sömlöst över gränserna.
Hur stort fokus ligger på att få in nya uppdrag under 2019?
– Världen rör på sig som aldrig förr. Att hela näringslivet och så även vår bransch är mitt i en stor förändring har nog inte undgått någon vid det här laget. Den rörlighet vi i kommunikationsbranschen ser bland kunder kommer fortsätta. Det har många orsaker, alltifrån att hela branscher står inför stora utmaningar och förändringar till att man idag kan lösa sitt kommunikationsbehov på många olika sätt.
– Den här rörligheten gör att byråer behöver tänka mer på nykundsarbete mer än tidigare, så även vi. Även om rörligheten har sina baksidor så skapas det också nya intressanta möjligheter i den. Vi ser hur varumärken i branscher som tidigare inte arbetat med bred kommunikation nu väljer att göra det. Det arbete vi gör tillsammans med Sandvik är ett fint exempel på det. Men även om branschen är rörligare så tror vi fortsatt stenhårt på att långa relationer skapar de bästa förutsättningarna för att göra magisk och effektiv kommunikation tillsammans.