Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag16.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Forsman & Bodenfors ägare krisar - nära att säljas till Accenture

Publicerad: 6 December 2018, 07:51

Enligt Adweek är Accenture en av de sista intressenterna i budgivningen om det amerikanska byrånätverket MDC Partners som har haft ett tufft år på den amerikanska börsen. Nätverket äger bland annat svenska Forsman & Bodenfors, 72andSunny och CP+B.


Ämnen i artikeln:

MDC partnersReklamForsman & BodenforsNätverk

Tidigare i höstas rapporterade The Wall Street Journal att New York-baserade byrånätverket MDC Partners som har haft en kämpig ekonomisk period under de senaste åren öppnade för en försäljing och uppvaktade potentiella köpare.

Enligt uppgifter till Adweek är den globala konsultjätten Accenture nu nära att lägga vantarna på byrånätverket, som en av de sista tre intressenterna kvar i budgivningen som hade dealine under november månad.

MDC Partners äger bland annat Anomaly, Assembly, Crispin Porter + Bogusky, 72andSunny och svenska Forsman & Bodenfors sedan 2016.

MDC Partners och Accenture har avböjt att kommentera.

Det är inte första gången som MDC Partners har undersökt möjligheterna till försäljning. Samma år som förvärvet av Forsman & Bodenfors försökte man få in Goldman Sachs som delägare. Sedan dess har branschen spekulerat huruvida nätverket kommer att säljas eller ta in en minoritetsägare. Enligt AdWeeks källor har buden den här gången handlat om hela företaget.

MDC Partners har i dagsläget 1 miljard dollar i skulder. Den finansiella uppförsbacken har också förvärrats sedan Scott Kauffman lämnade under hösten. Trenden har varit ihållande och olyckligt nog för Forsman & Bodenfors startade tog bakslaget fart sedan nätverket förvärvade Sveriges ledande oberoende reklambyrå under sommaren 2016.

Enligt Adweek skulle ett köp av MDC Partners rimma väl med Accentures ambition att närma sig den kreativa sidan av branschen, vilket man hittills gjort genom den digitala byrån Accenture Interactive.

Det senaste året har MDC Partners aktie fallit med nästan 80 procent, från 11,9 till 2,5 dollar.

Den nedåtgående trenden syntes i somras, när nätverkets första sex månader 2018 skrevs till handlingarna. Samtliga nyckeltal var sämre än motsvarande period året innan. Då uttryckte sig Scott Kaufmann så här:

– 2018 fortsätter att vara utmanande. Därför har vi vidtagit nödvändiga åtgärder för att trygga vår verksamhet finansiellt. Vi gör riktade åtgärder för att skydda vårt resultat och omsättning, genom att titta igenom vårt stall av byrå samt fortsätta att selektivt investera i bra talang och tillväxtområden.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.