Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Forsman & Bodenfors bästa svenska byrå i Gunn report

Publicerad: 31 januari 2013, 08:37

Erik Sollenberg, vd Forsman & Bodenfors

Foto: Pressbild

Gunn report listar de mest belönade reklaminsatserna under 2012. Sverige finns inte med bland topp fem i någon kategori. Forsman & Bodenfors hamnar högst av de svenska byråerna på listan.


Ämnen i artikeln:

Gunn ReportForsman & Bodenfors

The Gunn report räknar varje år samman de byråer och kampanjer som kammat hem flest priser vid de internationella reklamtävlingarna.

Forsman & Bodenfors knep flest priser internationellt under 2012 bland de svenska byråerna, totalt 16 stycken. Ingen svensk byrå lyckades ta sig upp på topp fem i någon kategori under fjolåret.

Mest prisad av reklambyråerna blev fjolårets tvåa Wieden+Kennedy Portland. På de andra pallplatserna återfinns Del Campo Nazca Saatchi & Saatchi och  på tredje plats BBH London.

För elfte gången på 14 år är Volkswagen den mest belönade annonsören.

I printkategorin blev JWT Shanghais ”Heaven and hell” för Samsonite den mest belönade annonsen. I digitalt blev Intels kampanj ”The Museum of Me” från den japanska byrån Projector mest prisad.


Canal Plus reklamfilm är alltså ”The bear” signerad BETC Paris blev den mest belönade reklamfilmen. Filmen kan du se nedan.

Bästa svenska byråer i  Gunn report

Byrå                                      Print        Digital        AGB         Total

1Forsman & Bodenfors
8071162DDB Stockholm
013372Volontaire (Stockholm)005274Åkestam Holst (Stockholm)005055Crispin Porter + Bogusky003035Garbergs (Stockholm)01203

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News