Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Forsman & Bodenfors bekräftar affären: Vi köps upp

Publicerad: 29 Juni 2016, 11:41

UPPDATERAD. En era tar slut – och en ny tar vid. Forsman & Bodenfors vd Erik Sollenberg bekräftar för Resumé att byrån nu säljs till MDC Partners. Nu står internationell expansion högst på dagordningen.


Ämnen i artikeln:

Erik SollenbergMDC partnersCP+BForsman & Bodenfors

I år fyller Sveriges största reklambyrå Forsman & Bodenfors 30 år. Sedan starten i Göteborg har de varit en stolt och självständig aktör som alltid skilt sig från de andra byråerna på den internationella scenen. Det kommer de även fortsättningsvis att vara, men nu med en ny ägare, vilket Breakit var först med att berätta.

Affären bekräftas av vd:n Erik Sollenberg i en intervju med Resumé. I måndags var han i New York och skrev på avtalet om en försäljning av hela bolaget till MDC Partners.
– Forsman & Bodenfors, precis som de flesta andra företag, har ett behov av utveckling. För oss är nästa fas internationalisering. Redan i dag gör vi fler internationella jobb än tidigare, men man måste vara ärlig med sig själv. Vår slutsats är att vi behöver en partner för att kunna fortsätta vår utveckling, säger han.

Börsnoterade MDC Partners äger internationella och välrenommerade byråer som CP+B, 72AndSunny och Anomaly. Nu blir Forsman & Bodenfors nästa pusselbit. Erik Sollenberg är noga med att skilja affären mot ett traditionellt reklambyråuppköp. Här kommer de att fortsätta operera under eget flagg och blir således inte del av något annat nätverk.
– Vi har fört diskussioner med dem under en längre tid. Tidigare har vi även träffat andra spekulanter. För oss är det otroligt viktigt att den vi väljer att samarbeta med på djupet förstår vad Forsman & Bodenfors är. Inte bara den reklam vi gör och har gjort, utan också förstå vår unicitet som byrå.

Erik Sollenberg vill inte kommentera hur mycket MDC betalar för att köpa byrån av de 33 delägarna. Enligt Breakit kan prislappen landa över en halv miljard kronor.
– Eftersom MDC är ett börsbolag kan jag inte ge mig in i detaljer kring vår affär. Jag kan inte berätta om några belopp. Jag har sett att det florerat uppgifter, och jag kan bara säga att det är ogrundade spekulationer utan sanningshalt.

Wall Street Journal berättar att MDC betalar 32,3 miljoner dollar, cirka 275 miljoner svenska kronor, för byråkoncernen i form av egna aktier. Resterande del av köpeskillngen ska betalas kontant – storleken beror på framtida vinster. Erik Sollenberg bekräftar att samtliga delägare fortsätter på byrån under de nya ägarna. Han bekräftar att det finns en earn-out-modell i affären vilket betyder att den samlade köpeskillingen avgörs under ett antal år, förutsatt att säljarna stannar i bolaget.
– Det här är ett beslut som fattats kollektivt. Det är otroligt viktigt att det finns en stark uppslutning bakom idén, både för vår egen och våra kunders skull.

En central pusselbit i diskussionerna har varit Forsman & Bodenfors fortsatta obeoroende och möjligheter att bibehålla sin samarbetsorienterade och prestigelösa kultur.
–  I ett internationellt perspektiv är vi en byrå med väldigt annorlunda organisation och kulturell idé. Vi är ett platt företag med arbetsgrupper som vi betraktar som den högsta nivån. Därför är det otroligt viktigt att de vi säljer till ser storheten i vårt sätt att arbeta.

Som exempel tar han upp den kinesiska kampanjen "Marriage market takeover" som byrån vann flera lejon för i Cannes.
– Det är en kampanj som vi utvecklade här i Sverige. Men det blir något helt annat om vi kan öka vår internationella närvaro. Om vi skulle expandera på egen hand skulle det ta väldigt lång tid, och det skulle ta fokus från det vi är bäst på. Nu får vi in ett helt annat momentum.

Kommer ni att öppna nya kontor utomlands?
– Det är ingen omöjlig utveckling, men det är inget jag vill kommentera i detalj i nuläget.

De senaste åren har Forsman & Bodenfors haft mer eller mindre uttalande internationella ambitioner. Det har ryktats om att de skulle öppna kontor i USA på egen hand, alternativt att ta in flera globala konton till Sverige. Det senare har de delvis lyckats med, men genom samarbetet med CP+B får de helt andra muskler att hantera större uppdrag.
– Vi stärker upp vårt erbjudande och blir mer valbara i ett internationellt perspektiv. Dels genom konkret närvaro, dels genom att vi får tillgång till fler kompetenser. Men till skillnad mot de andra holdingbolagen är MDC en partner som verkligen förstår oss, och som inte har som ambition att placera oss i en existerande struktur. Att bli en byrå inom ramen för ett nätverk med ansvar för Norden är helt ointressant för oss.

Har ni fått några garantier på att ni får fortsätta arbeta på samma sätt som ni gör nu?
– Det handlar inte om att få garantier utan att få deras entusiasm. Om du bara andas ett hot mot det som definieras dig, att du är tvungen att avkräva en garanti, då är det fel från början. Här är det raka motsatsen.

Hur kommer din roll som vd att förändras?
– Den kommer inte att förändras alls. Jag fortsätter vara en del i alla människor som leder F&B. Vi kommer självklart att få andra rapportrutiner eftersom vi blir ägda av ett amerikanskt börsnoterat bolag, men vi kommer att driva byrån extremt självständigt.

Vad blir nästa steg?
– Jag kan inte nämna vilka de är. Men det finns ett antal konkreta uppdrag där vi har ett behov av internationellt stöd. Det är ett arbete som vi påbörjar direkt.

Forsman & Bodenfors kommer att arbeta nära CP+B på global nivå. Däremot kommer de inte att slås ihop med CP+B:s kontor här i Sverige. Erik Sollenberg kallar affären av uppenbara skäl för ett nytt kapitel i F&B:s historia.
– Jag har varit vd i snart 13 år och vi är ett helt annat företag i dag. Bara jämfört med fem år tillbaka har allt förändrats, och föhoppningsvis är vi ett annat företag igen om fem år också.

Förra året omsatte hela koncernen 615 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på 61,7 miljoner kronor. F&B:s andelar i dotterbolagen F&B Factory, F&B Inhouse och Happy F&B och Kollo tas över av MDC Partners medan de andra delägarna behåller sina andelar.

Forsman & Bodenfors 2015 2014 2013   Omsättning Mkr 615 599 567   Rörelseresultat Mkr  61,7 56,1 62,1   Antal anställda 274 271 262

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.