Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Forsman & Bodenfors ber Mindshare om ursäkt

Publicerad: 13 augusti 2008, 13:52

Under Cannesfestivalen firade Forsman & Bodenfors att de vann ett Grand Prix med kunden AMF. Samtidigt som de firade fick Mindshare beskedet att de var borttagna från tävlingsanmälan. Nu ber Forsman & Bodenfors om ursäkt.


Kampanjen för AMF Pension belönades med Grand Prix i Cannes.

Mindshares tidigare vd Niclas Fröberg satt som svensk jurymedlem i Cannes Media. Han var påtagligt upprörd och frustrerad efter att reklambyrån Forsman & Bodenfors hade fått den prestigefyllda utmärkelsen Grand Prix i kategorin Media utan att dela vinsten med mediebyrån i samarbetet, Mindshare.
– Jag vet att det här bidraget inte är inlämnat ihop, sade Niclas Fröberg då.
Anmälningen lämnades in från Forsman & Bodenfors och där hade man utfäst ett löfte till Mindshare att de skulle få vara med i tävlingsanmälan.

De två byråerna hade tidigare tävlat ihop med bidraget i Stockholm Media Week.
– Det var meningen att vi bägge skulle vara med och tävla. Vi har gjort ansökan till Cannes Lions ihop. Jag kan inte svara på varför vi inte är med och delar på vinsten, sade Björn Jutendahl på Mindshare till Resumé i somras.

I stället kan Resumé i dag berätta att personal på Forsman & Bodenfors plockade bort Mindshare från tävlingsanmälan. Internt har byrån en policy att inte tävla med andra byråer och Mindshares namn togs bort utan att mediebyrån informerades.

Samtidigt tyckte kunden AMF att det inträffade var mycket pinsamt.
Enligt källor till Resumé har de två byråerna träffats under sommaren och där har också Forsman & Bodenfors framfört en ursäkt för det inträffade.

Men i dag är man noga med att lägga locket på. Mindshares tidigare vd Niclas Fröberg satt som svensk jurymedlem i Cannes Media. Han var påtagligt upprörd och frustrerad efter att reklambyrån Forsman & Bodenfors hade fått den prestige-fyllda utmärkelsen Grand Prix i kategorin Media utan att dela vinsten med mediebyrån i samarbetet, Mindshare.
– Jag vet att det här bidraget inte är inlämnat ihop, sade Niclas Fröberg då.
Anmälningen lämnades in från Forsman & Bodenfors och där hade man utfäst ett löfte till Mindshare att de skulle få vara med i tävlingsanmälan.

De två byråerna hade tidigare tävlat ihop med bidraget i Stockholm Media Week.
– Det var meningen att vi bägge skulle vara med och tävla. Vi har gjort ansökan till Cannes Lions ihop. Jag kan inte svara på varför vi inte är med och delar på vinsten, sade Björn Jutendahl på Mindshare till Resumé i somras.
I stället kan Resumé i dag berätta att personal på Forsman & Bodenfors plockade bort Mindshare från tävlingsanmälan.
Internt har byrån en policy att inte tävla med andra byråer och Mindshares namn togs bort utan att mediebyrån informerades.

Samtidigt tyckte kunden AMF att det inträffade var mycket pinsamt.
Enligt källor till Resumé har de två byråerna träffats under sommaren och där har också Forsman & Bodenfors framfört en ursäkt för det inträffade.

Men i dag är man noga med att lägga locket på. Projektledaren Leif Sorte väljer att inte besvara Resumés samtal.

Forsman & Bodenfors vd Erik Sollenberg är sällsynt korthuggen i sina svar.
– Jag tänker inte kommentera det över huvud taget, säger han.

Och Mindshare som blev snuvade på ett Grand Prix säger inte så mycket mer.
– Mindshare och Forsman & Bodenfors har haft en diskussion och bestämt oss för att inte prata om det ytterligare, säger Björn Jutendahl.

Claes de Faire

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.