Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Forsman & Bodenfors bygger om: Lanserar contentbyrå

Publicerad: 26 Augusti 2019, 12:22

Forsman & Bodenfors svenska verksamhet kommer i fortsättningen vara uppdelad mellan reklambyrå och en ny enhet med fokus på content, produktion och media. Därmed försvinner varumärket F&B Factory. Byrån är mitt uppe i rekryteringen av en ledare till den nya satsningen.


Ämnen i artikeln:

Silla LevinContentReklamForsman & Bodenfors

Forsman & Bodenfors delar i fortsättning upp byrån i två delar. Reklambyråverksamheten på ena sidan och en ny enhet med erbjudande inom aktivering i form av innehåll, produktion och media på den andra. Det ompaketerade erbjudandet kommer att finnas i både Stockholm och Göteborg. Den nya enheten ska fyllas av medarbetare från befintliga delar av F&B-koncernen, men också genom rekrytering.

Genom förändringen försvinner varumärket F&B Factory. Produktionsbyrån som förra året skar ner ordentligt på antalet medarbetare efter en svag ekonomisk utveckling med en rörelseförlust på sju miljoner kronor under 2018. Även F&B Studios blir en del av mediehuset.

Forsman & Bodenfors vd Silla Levin säger att satsningen främst kan beskrivas som en contentbyrå. Hon poängterar att koncernens olika bolag redan i dagsläget redan arbetar med många delar som contentbyråer erbjuder såsom av produktion och sociala digitala aktiveringar.

Silla Levin beskriver den nya enheten som en del av en långsiktig strategisk plan. Forsman & Bodenfors ser hur många nätverk och byråer, både i Sverige och internationellt, samlar sina kompetenser under ett och samma tak för att behålla attraktionskraften gentemot de största kunderna.

– Det kan också vara till stor glädje för kunderna att kunna få tillgång till tightare processer. Det är en naturlig väg för oss att organisera byrån på det här sättet.

Enheten har än så länge inget eget varumärke, rekrytering av ledare för Forsman & Bodenfors nya enhet pågår. Från start kommer avdelningen att bestå av ett 50-tal medarbetare av byråns existerande styrka, men enligt Silla Levin kommer rekryteringar ske löpande.

– Det handlar om att få in personer med erfarenhet av content och digitala medier.

Finns det en större kravbild på innehållsproduktionen i och med internationaliseringen?
– Ingen större kravbild, men ser man till Forsman & Bodenfors i New York så har de en stor contentavdelning. Man lär sig av varandra och det är bra om vi är i synk i våra arbetsmodeller. Precis på samma sätt som Johan Eghammer och Johan Olivero bidrar med sina kreativa lärdomar i New York.

Med ett bredare erbjudande ska F&B kunna hjälpa kunderna med alltifrån sömlösa processer och sociala medier till taktisk produktion. Enheten kommer att sitta i samma lokaler som reklambyrån, men ha en egen ledning.

– Vi behöver en person som har erfarenhet av ledarskap inom contentvärlden. Vi har tittat brett och analyserat contentbyråers sätt att jobba.

Vad kommer att vara den största skillnaden från Factory?
– Factory kommer från ett taktiskt håll och gör redan en hel del aktivering i sociala medier. Det vi adderar är snarare ett redaktionellt håll där två delar möts under ett aktiveringstak.

Varför tror du att så många aktörer i branschen samlar sina resurser just nu?
– Man ser att stora delar av marknaden rör sig åt det här hållet. Är du köpare i dag, är den en hygienfaktor att ha en byrå med allt på plats. Vi gjorde ett strategiskt val för många år sedan genom starten av våra dotterbolag för att bidra med fler delar i kedjan, men nu ser vi behovet av än tajtare processer.

Enligt Silla Levin förbereddes förändringarna under förra året, då F&B Factory bantade personalstyrkan.

Vad tror du blir största utmaningarna med att få in det här sättet att jobba?
– Jag tror att man behöver ha en viss respekt för att den nya enheten kommer att jobba efter andra arbetsprocesser. Det är därför vi organiserar oss som två olika avdelningar. Det skulle vara en utmaning om man inte tar hänsyn till det.

Hur skiljer sig processerna menar du?
– Dels är det helt andra typer av roller än en reklambyrå, men också andra affärsmodeller. Men ambitionen är så klart att fortsätta göra jobb med yttersta kvalitet och kreativitet även inom denna genre. Jag hoppas vi kan berika i båda ändar och vet att medarbetarna är glada och spända inför förändringen.

Är det här drivet av samgåendet med KBS eller från kunderna?
– Från kunderna. Hela globala F&B är lokalt drivet. Det är också drivet av nyfikenhet och lusten att lära av varandra. Själva tanken har funnits länge. Det kommer ur behoven vi ser våra kunder har.

Hur mycket är det här ett sätt att möta inhousetrenden?
– Till viss del. Inhousetrenden handlar om att företagen bygger upp en grundnivå som man behöver. Jag tror att relationen mellan kunder och byråer i relation till detta kommer att stabiliseras över tid. För oss som byrå handlar det om att hitta en skärningspunkt för samarbete och att hjälpa kunder att skala av antal olika leverantörer genom att erbjuda dem de leveranser kunden behöver. Det yttersta syftet att ha en byrå och inte flera är att få en röd tråd i kommunikationen och därmed få större effekt på de insatser som görs.

Under 2021 kommer Forsman & Bodenfors att flytta till nya och större lokaler i Göteborg.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.