Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Forsman & Bodenfors flippade dystopi för Uber vinner i kortare filmer

Publicerad: 25 April 2019, 12:27

Forsman & Bodenfors Uber-kampanj "Boxes" har hyllats och prisats i över ett år. Nu belönas filmen ett guldägg i kategorin kortare filmer.


Ämnen i artikeln:

ReklamGuldäggetForsman & BodenforsGuldägget 2019Uber

När Uber för första gången lanserar skulle lansera en varumärkesbyggande kampanj vände sig företaget till svenska Forsman & Bodenfors för att skapa rörliga enheter.

Kampanjen "Boxes" kretsarde kring den ohälsosamma omfattningen av trafik i storstadsregionerna och Uber som en problemlösare genom att erbjuda samåkning.

I den skruvade dramatiseringen ersattes bilarna av lådor till tonerna av Djungelboken-låten "The Bare Necessities". Filmen "Boxes" som har vunnit flera internationella priser sedan den lanserades i november 2017 visar flera absurda, jobbiga, men också roliga situationer som kan uppstå när man kör bil i storsstäder.

Forsman & Bodenfors och Ubers kampanj "Boxes" vinner i kategorin kortare filmer med motiveringen:

"Årets guldägg går till en film som sätter fingret på mänsklig dumhet och gör det på det dummaste av sätt.

Trafikflöden och logistikproblem hade kunnat bli lika torrt och svårtuggat som det låter.
När man vågar vara så här enkel blir det istället absurt, underhållande och tankeväckande i en lika urspårad som fantastisk produktion. Inte alls så dumt faktiskt."

"Boxes" har tidigare belönats med bland annat brons i Cannes Lions och Eurobest samt vinst i Månadens kampanj.

Arbetsgrupp Forsman & Bodenfors:

Creative Agency - Forsman & Bodenfors
Account Director - Alison Arnold
Account Manager - Helen Johansson
Account Supervisor: Sanna Fagring
Art Director - John Bergdahl
Copywriter - Jacob Nelson, Rikke Jacobsen
PR-strategist - Bjarne Darwall
Designer - Emelie Lindquist, Johan Fredriksson
Planner - Tobias Nordström, Leo Bovaller
Agency Producer, film - Alexander Blidner
Music Supervisor - Jenny Ring
Director - Adam Berg
Executive Producer - Johan Lindström

Silverägg i kategorin "Kortare filmer" går till
"Vi låter Sverige vara i fred" av Volt för Försvarsmakten
"Bad ad" av Åkestam Holst för IKEA

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.