Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Forsman & Bodenfors krymper – första gången sedan 2009

Publicerad: 6 Augusti 2019, 11:54

Silla Levin, vd för Forsman Bodenfors svenska verksamhet sedan 2017.

Foto: Andreas Elgstrand

Sveriges största reklambyrå, MDC-ägda Forsman & Bodenfors, tappade både i omsättning, byråintäkt och rörelseresultat under. Det rapporterar Dagens Opinion.


Ämnen i artikeln:

MDC partnersReklamForsman & Bodenfors

Forsman & Bodenfors, alltjämt Sveriges största reklambyrå, har på senare år tappat i tävlingssammanhang. I somras kunde man glädjas åt en Grand Prix för "The E.V.A. Initiative" tillsammans med Volvo.

Nu har Dagens Opinion fått tag på Forsman & Bodenfors siffror från 2018. Byrån som sedan tre år tillbaka ägs av det amerikanska nätverket MDC & Partners fusionerades under fjolåret med systerbyrån KBS.

Huvudbyrån, Forsman & Bodenfors minskade omsättningen med 3 procent till 521 Mkr. Byråintäkten föll med 2 procent till 230 miljoner kronor. Rörelseresultatet föll från 41 till 17 miljoner kronor. Antalet anställda minskade med en person till 146.

Forsman & Bodenfors, inklusive de sex dotterbolagen minskade omsättningen med 5 procent till 696 miljoner kronor. Även byråintäkten minskade marginellt med en procent till 399 miljoner kronor. Rörelseresultatet backade för andra året i rad från 60 till 32 miljoner kronor. Marginal på byråintäkten fastställs till 8 procent.

Noterbart är att det är första gången Forsman & Bodenfors krymper sedan 2009 då hela branschen var starkt påverkad av finanskrisen.

Antalet anställda inom koncernen minskade från 311 till 305.

Resumé söker Forsman & Bodenfors och vd:n Silla Levin för en kommentar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.