Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Forsman & Bodenfors med i prestigeranking

Publicerad: 21 januari 2013, 07:22

Erik Sollenberg

Foto: Björn Elgstrand

Sverige var det åttonde mest prisade landet när det kommer reklambyråtävlingar under 2012. Forsman & Bodenfors återfinns på listan över världens tio mest prisade byråer. Bara Tokyo-byrån PARTY överträffar F&B när det kommer till priser för digitala kampanjer.


Ämnen i artikeln:

Forsman & Bodenfors

The Big Won bygger på 4459 kampanjer eller kreativa uppslag som vunnit priser på 39 tävlingar världen över under 2012. Hela 1595 byråer lyckades vinna något pris under förra året.

Sverige hamnar på en åttondeplats när det kommer till reklamkampanjer som prisades internationellt under fjolåret. USA toppar listan följt av Tyskland, Storbritannien, Australien och Brasilien.

Forsman & Bodenfors är världens tionde mest prisade reklambyrå under 2012. Toppar listan gör Nya Zealändska Colenso BBDO Auckland.

I den europeiska konkurrensen hamnar Forsman & Bodenfors på en fjärdeplats och när det kommer till digitala kampanjer överträffas byrån endast av PARTY med säte i Japan och Tokyo.

När det kommer till nätverk så toppar BBDO rankingen följda av Ogilvy och Leo Burnett. För ägarbolagen toppar Omnicom listan före WPP och Publicis.

De mest prisade byråerna 2012 enligt The Big Won

1 Colenso BBDO Auckland New Zealand
2 BBDO New York
3 Serviceplan Munich Gerrmany
4 Abbott Mead Vickers BBDO London
5 Jung von Matt Hamburg Germany
6 Leo Burnett Beirut Lebanon
7 DDB Singapore
8 Dentsu Tokyo
9 Whybin TBWA Tequila Sydney Australia
10 Forsman & Bodenfors Sweden

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Forsman & Bodenfors

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.