Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Forsman & Bodenfors säljs

Publicerad: 29 Juni 2016, 09:11

Vd Erik Sollenberg och Jean Claude van Dammes "Epic Split".

Foto: Yasmine Winberg och Kampanjbild

Sveriges största reklambyrå Forsman & Bodenfors säljs, avslöjar Breakit. CP+B:s amerikanska ägare MDC Partners är köparna.


Ämnen i artikeln:

Jean Claude van DammeVolvoEpic SplitZlatan IbrahimovićForsman & Bodenfors

Forsman & Bodenfors är Sveriges mest framgångsrika reklambyrå i modern tid. De har länge varit stolt fristående och ägs av totalt 33 partners i en ekonomisk förening. Man står bakom flera välkända Volvokampanjer med bland annat Zlatan Ibrahimovic och Jean Claude van Dammes "Epic Split" och omsatte förra året 615 miljoner kronor. Men nu kommer sajten Breakit med sensationella uppgifter om att reklambyrån säljs, dock utan att uppge källa.

Personalen ska ha informerats på tisdagskvällen och enligt tidningens källor kan det vara det amerikanska börsnoterade byrånätverket MDC Partners som köper byrån. Nätverket äger sedan tidigare CP+B, som finns i Sverige.

Erik Sollenberg, vd för byrån, bekräftar senare affären i en intervju med Resumé.

Det faktum att byrån gjorde en rörelsevinst på 61,7 miljoner kronor indikerar enligt Breakit en prislapp på över 600 miljoner kronor.
– Forsman & Bodenfors är ett extremt starkt varumärke och ligger dessutom långt framme digitalt. Jag tror inte de fått 1 miljard kronor för verksamheten men kanske 750 miljoner kronor, säger en person som "har erfarenheter av transaktioner i samma segment" enligt tidningen.

Mårten Färlin


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.