Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Forsman & Bodenfors tappar KappAhl

Publicerad: 14 Februari 2012, 08:48

F&B tappar Kappahl, vars marknadsföring inte lyckats.

Foto: Kappahl.

Resume.se kan berätta att KappAhl har sagt upp sitt avtal med Forsman & Bodenfors. Byrån har haft KappAhl som storkund i tre år och avtalet upphör den sista maj. Planen är att sköta mer inhouse och anlita experter vid behov: – Vi är nöjda med leveransen, men efter tre år känns det som att det är dags att göra något annat, säger Carina Ladow, marknadsdirektör på KappAhl.


Ämnen i artikeln:

KingCarina LadowForsman & BodenforsKappAhl

KappAhl håller för närvarande på med ett stort strategiskt arbete om  hur man på ett ännu bättre sätt än tidigare ska kunna lyfta fram sitt  erbjudande till kunden.

Kappahl har visserligen en målgrupp som är  hela familjen, men huvudmålgruppen är ändå kvinnor 40+.  Det nya  konceptet skull förmedla energi, värme, tillgänglighet och en blick in  kameran oavsett om det gäller reklamfilm eller printprodukter:
–  Vi gjorde en hel del marknadsundersökningar under 2010 och även om det  var stiligt och fina bilder så kändes det inte som att marknadsföringen  bet tillräckligt, säger Carina Ladow.

KappAhl har samarbetat med Forsman&Bodenfors under tre år och avtalet avslutas per den sista maj.

KappAhl vill i stället sköta mer inhouse framöver:
– Vi har en hel del kompetens inhouse och det gäller även fotografering, säger Carina Ladow.

Hur ser du egentligen på Forsman & Bodenfors insatser?
–  Vi har genomfört ett stort strategiskt arbete med att lyfta varumärket  och jag tycker att byrån har gjort en god insats, säger Carina Ladow.

För  KappAhl blir värme och energi i uttrycket betydligt viktigare framöver.  KappAhl vill även spegla verkligheten på ett ännu bättre sätt än  tidigare.

Detta innebär bland annat att man vill använda lite äldre  kvinnor som modeller, det vill säga sådana som porträtterar målgruppen.  Det vill säga kvinnor från 30 år och uppåt.

KappAhl räknar också med att plocka in kvinnor som inte är lika trådsmala som många av dagens modeller
–  Vi anser att modemarknadsföring inte behöver vara så krånglig, utan det  handlar mer om att vända sig till kunden i vardagen, säger Carina  Ladow.

King går som tåget just nu och bygger mycket av sin reklam  på humor. Det är även poppis med olika komediserier. Hur viktigt är  humor i reklamen för er?
– Humor är underskattat i modebranschens  marknadsföring, men därmed är det inte sagt att vi ska arbeta med humor i  vår marknadsföring framöver. En sak är vi dock säkra på och det är att  vi vill skapa en good feeling, säger Carina Ladow.

Men om King ringer lägger du inte på eller?
– Jag lägger inte på luren om någon ringer, säger Carina Ladow.

KappAhl kör för närvarande en jeanskampanj med det nya konceptet och mätningar har visat att man uppskattar konceptet:
– Här visar vi upp en mamma med ett barn i stället för att bara visa upp en cool jeanshäck, säger Carina Ladow.

KappAhl går också upp med en ny reklamfilm med det nya konceptet inom en månad:
– Vi vill skapa en skön känsla. Vi vill ha lite fredagsmys varje dag, lite dagsmys, säger Carina Ladow.

KappAhl  avslutar visserligen sitt stora samarbete med Forsman & Bodenfors,  men man räknar ändå med att fortsätta jobba med byråns produktionsbyrå:
–  Forsman & Bodenfors har en utmärkt produktionsbyrå och det är bra  personkemi mellan oss och F&B. Så på något sätt kommer vi att  fortsätta jobba med dem framöver, säger Carina Ladow.

KappAhl har  det kämpigt ekonomiskt för närvarande. Rapporten för december visade på  en bruttomarginalsminskning med 5 procentenheter och försäljningen  minskade med 8 procent.

Rapporten för hela räkenskapsåret kommer om drygt en månad.

KappAhls  avtal med Coop kring företagets kundkort löpte ut vid 2011 års slut.  Klädjätten satsar just nu hårt på att utveckla sitt egna kundkort Life  & Style:
– Marknadsföringen handlar ju inte bara om det som  ses utåt, utan vi gör även mycket marknadsföring inom vår kundklubb,  säger Carina Ladow.

KappAhl räknar också med att behöva rekrytera viss kompetens för att kunna hantera en stor del av marknadsföringen på egen hand:
–  Vi ser att vi kan bli bättre, mer kostnadseffektiva och snabbare genom  att hantera det hela inhouse, men vi kan naturligtvis inte göra allt  själva. Så vi måste båda rekrytera och plocka in kloka och kreativa  människor utifrån, säger Carina Ladow.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.