Reklam
Forsman & Bodenfors tappar storkunden Uber
Publicerad: 9 april 2018, 08:12
I november 2017 hyllades Forsman & Bodenfors för Uber-kampanjen "Boxes".
Forsman & Bodenfors tappar prestigekunden Uber i Sydostasien. Tappet innebär dock inte att den planerade Singaporesatsningen ställs in.
Den 25 mars meddelade taxitjänsten Uber att bolaget skulle komma att dra sig tillbaka från Sydostasien. I ett mejl till de regionala medarbetarna berättade Uber-vd:n Dara Khosrowshahi att bolaget ansåg att konkurrensen i området var alldeles för stor och att bolaget istället skulle satsa på marknader i Mellanöstern och i Latinamerika.
Köpare av Ubers verksamhet i Sydostasien är konkurrenten Grab. Även sidoverksamheten UberEats ingår i affären.
Draget kommer efter att Uber de senaste åren sålt sin verksamhet till lokala konkurrenter även i Ryssland och Kina.
Ubers val att dra sig tillbaka från Sydostasien får verkningar även på den svenska marknaden. Bolaget har i regionen nämligen samarbetat med Forsman & Bodenfors, ett samarbete som bland annat renderat i den hyllade "Boxes"-kampanjen som lanserades i slutet av 2017.
När Uber nu säljer sin regionala verksamhet kommer köparen Grab inte att fortsätta samarbetet med Forsman & Bodenfors. Grab är enligt Eleanor Dickinson, redaktör på den Singaporebaserade branschtidningen Mumbrella, avogt inställda till byråsamarbeten och föredrar att jobba med sin inhouseavdelning. Uppsägningen kommer alltså inte som ett resultat av att man är missnöjd med byrån.
– Vi har verkligen gillat att jobba med teamet på Uber i Sydostasien. De har varit en modig och uppskattad kund, med smarta, roliga människor som idag är vänner till teamet på byrån. Vårt gemensamma arbete gav ett mycket bra resultat över hela Asien och spreds även över världen. Men vi fortsätter arbeta med våra andra kunder i Asien och får löpande förfrågningar från olika kunder där, säger Forsman & Bodenfors vd Silla Levin i en kommentar till Resumé.
Enligt flera av varandra oberoende källor har Forsman & Bodenfors planer på att stärka sin närvaro i Sydostasien genom att etablera ett kontor i Singapore. Etableringen ska inte påverkas av tappet av Uber utan snarare vara avhängig den större kunden SK-II. Forsman & Bodenfors har samarbetat med det Procter & Gamble-ägda skönhetsvarumärket SK-II sedan inledningen av 2015. 2016 prisades Forsman & Bodenfors med ett glaslejon i Cannes för SK-II-kampanjen "Marriage market takeover".
Vad Resumé erfar har både Uber och SK-II knutits till byrån genom ägarna MDC Partners. Exakt när Forsman & Bodenfors nya Singaporekontor slår upp dörrarna är fortfarande oklart och byråns vd Silla Levin vill varken bekräfta eller dementera uppgifterna.
– Sedan försäljningen till MDC, och med våra allt fler internationella kunder, får vi ofta höra rykten eller spekulationer om kunder eller etableringar. Vi har ingen anledning att vare sig bekräfta eller dementera något, när vi har något att kommunicera så gör vi det, säger hon till Resumé.