Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Forsman & Bodenfors tar hem hela Volvo

Publicerad: 18 februari 2010, 08:20

Nätverksbyråerna fick tji i Volvo Lastvagnars byrå–översyn. I stället blev det en högst oväntad vinnare. Forsman & Bodenfors, kan nu sätta upp en ny mångmiljonkund på kundlistan.


Ämnen i artikeln:

VolvoForsman & Bodenfors

truefalse

Eva Hallberg, marknadskommunikationsdirektör, vill öka spänningen med F&B, som har jobbat framgångsrikt med Volvo Personvagnar i många år. (Foto: Lisa Jaber)

Under hösten har Volvo Lastvagnar gjort en byrå­översyn. Koncernen arbetar med en mängd specialistbyråer och syftet med översynen var att se om ett byrånätverk kan ge synergieffekter. DDB, Draftfcb, Euro­RSCG och McCann bjöds in till presentationer. Men Volvo Lastvagnar såg inga vinster i att byta till en nätverksbyrå.
– En nätverkslösning innebär inte så stora fördelar, vi väljer därför att fortsätta som förut, säger presskontakt Jenny Björsne.

Riktigt som förut blir det dock inte. Volvo Lastvagnar har valt en ny strategisk och kreativ huvudbyrå: F&B.
– F&B får ett övergripande strategiskt ansvar för utvecklingen av vår kommunikation på Europabasis, säger Eva Hallberg, marknadskommunikationsdirektör.

Globala b2b-uppdrag är inte det som Forsman & Bodenfors är mest känt för. Men just därför vill Eva Hallberg se vad byrån kan tillföra:
– Forsman och Bodenfors har inte erfarenhet av b2b-verksamhet. Det faktum att vi kommer från olika perspektiv skapar en bra spänst.

De tankarna delas av Olle Victorin, strateg och projektledare på F&B.
– Jätteroligt. Det är en ny utmaning. Det ska bli väldigt roligt att kasta sig in i den här världen, säger han.

Uppgörelsen blev klar i förra­ veckan och det återstår en del formalia innan kontrakten signeras. Förutom det strategiska tänket för marknadsföringen i Europa ska F&B också göra ”viss kanalkommunikation”, det vill säga kampanjer i en del medieslag.
– Vissa av kanalerna ska F&B ta hand om, men inte alla. Vi kommer att fortsätta arbeta med specialistbyråer på samma sätt som tidigare.

Några av de svenska byråer som har uppdrag för Volvo Lastvagnar är Valentin & Byhr, A+A och Framfab.

– Vi jobbar med många byråer i Sverige och Europa. Eventrelaterad marknads­föring är fortfarande mycket viktig för oss och den ligger på lokala byråer, fortsätter Eva Hallberg.

Varken hon eller Olle Victorin vill kommentera exakt hur mycket pengar som uppdraget är värt.

I höstas värderade affärspressen totaluppdraget för Volvo­ Lastvagnar till 25 miljarder kronor. Eva Hallberg skrattar till när Resumé nämner siffran:
– Volvo Lastvagnar är förstås en betydande kund, men jag kommenterar inga siffror, säger Eva Hallberg.

Att det är många miljoner kronor per år behöver ingen tvivla på.
– Det är blir ett betydande uppdrag för oss, men vi kommenterar aldrig några belopp, säger Olle Victorin.

– Detta är ett långsiktigt strategiskt uppdrag. Vi utgår ifrån att vi ska arbeta tillsammans i många år, säger Eva Hallberg.

Hon har heller inte bråttom med att få ut resultatet av samarbetet på banan. Men hon har stora förhoppningar:
– Vi ska ta vår tid. Det här är inget som bränner i fickan. Jag är mån om att det ska bli riktigt bra. Det mervärde de kan tillföra kan nog betyda en hel del.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

VolvoForsman & Bodenfors

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.