Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Forsman & Bodenfors utmanar fördomarna inom sminkvärlden

Publicerad: 25 September 2017, 08:53

I varumärkets första globala kampanj, framtagen av Forsman & Bodenfors, visar Sleek MakeUP en annan sida av hur smink kan porträtteras – med hjälp av sina egna fans.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerSyftesdrivetreklamkampanjerForsman & BodenforsMångfald

Sleek MakeUP, ägs av apotekskedjan Boots och har de senaste 25 åren utvecklat produkter till målgrupper som historiskt sett varit förbisedda av de flesta sminkföretag.

Varumärket säljs på 50 marknader och är kända för ett brett utbud och hög färgpigmentering i produkterna. Forsman & Bodenfors kampanj tar fasta på att smink
inte enbart handlar om att hitta rätt produkter, nya tekniker och stilar. Många sminkintresserade uppger att de känner sig dömda av såväl främlingar som folk i sin omgivning på grund av sitt val av intresse.

Med kampanjen "My face. My rules." vill Sleek MakeUP göra upp med den så kallade ”makeup shaming” som existerar både på gatan och på nätet – och istället hylla sina fans och följare.  

– ”My face. My rules." är vårt sätt att understryka rätten att få hitta sitt eget uttryck, definiera sin egen sminkstil. Att vi inte ska begränsas av andras eventuella åsikter. Vi ser så mycket djärvhet och kreativitet ibland våra följare i sociala kanaler, så det kändes helt logisk för oss att be dem medverka i vår film, säger Emily Maben, marketing director på Sleek MakeUP i ett pressmeddelande.

Genom en omfattande castingprocess på Sleeks Instagramkonto letade man efter sminkälskande medverkande till Sleeks första globala kampanj. På några dagar fick man in runt 3000 ansökningar, där ett tjugotal till slut hamnade i kampanjen.

– Det här har varit en helt ny upplevelse för oss. Vi har träffat så många vassa, unga människor och fått en unik inblick i den gemenskap och stöttande kultur som finns i sminkvärlden. Det har varit minst sagt inspirerande, säger Anna Qvennerstedt, copywriter på Forsman & Bodenfors i en kommentar.

I kampanjen "My face. My rules." ingår ett flertal filmer – däribland en huvudfilm, en intervjufilm med de medverkande och kortare sociala media-filmer där makeup shaming adresseras av sminkälskare själva. Ocksp en undersökning som Sleek låtit utföra tillsammans med Ditch the Label, en ideell organisation som jobbar mot mobbning. "My face. My rules." är Sleek och Forsman & Bodenfors första projekt tillsammans, och Sleeks första globala kampanj någonsin.

Arbetsgruppen
Forsman & Bodenfors
Art DirectorAgnes Stenberg-Schentz
Copywriter Anna Qvennerstedt
Account Director Viktoria Wallner
Account Manager Kristina Wilmar
Producer Anna Lundin
Designer Michelle Christiansen
PR Strategist Maja Bredberg
PR Assistant Haisam Mohammed, Ikrah Ferdaus
Music Supervisor Jenny Ring
Social Media Specialist Sebastian Nowacki
Film Production
NewlandErik Torell Sophie Hedberg
Director Nadia Marquard Otzen
D.O.P Victor Sequin
Music T.V.O.D Feat. Lowell
Editor Andreas Arvidsson
Photography: Cecy Young

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.