Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Forsman kan tappa Tele2

Publicerad: 22 Oktober 2008, 15:27

Det råder hela havet stormar på telekomjättarnas marknadsavdelningar. Både Tele 2 och Telenor gör nu Telia sällskap ut i pitcher. Storåkers, Forsman & Bodenfors och Garbergs kan alla förlora sina guldkunder.


truefalseFörra veckan kunde Resumé avslöja att Telia gått ut i en storpitch för 35 miljoner kronor.
De är inte ensamma.
I själva verket letar ärkekonkurrenterna Tele 2 och Telenor också nya reklambyråer.
Tele 2:s samarbete med Forsman & Bodenfors närmar sig ett 10-års jubileum samtidigt som förhållandet börjar spricka i sömmarna.
I somras gick Tele 2 ut och sökte en ersättare till Forsman & Bodenfors. De hade djupgående kontakt med ett par reklambyråer. Enligt Resumés källor är anledningen till missnöjet att reklamen inte ökat försäljningen.   

Forsman & Bodenfors vd Erik Sollenberg bekräftar att han blev informerad av Tele 2:s marknadsdirektör Fredrik Wrahme om att de förde diskussionerna med andra byråer.
– Ja, vi fick den informationen. Det har skett väldigt stora förändringar inom ramen för Tele 2 så det har funnits anledningar att se över saker och ting.

Känner du dig säker med Tele 2 nu?

– Ja, det gör jag. Har du andra indikationer?

Jag har förstått att de var missnöjda med er?

– Det stämmer. Det är upp till bevis varje dag. Har man jobbat ihop en längre tid kan det finnas skäl att ta in någon utifrån. Tele 2 är kund hos oss och vi fortsätter jobba på långsiktig basis.

Känner du igen dig i kritiken att er reklam inte lyft försäljningen?
– Det får jag inte kommentera.

Fredrik Wrahme ger en bild av att inget samarbete är för evigt och att man trots allt samarbetat med Forsman & Bodenfors väldigt länge.
– Vi tittar kontinuerligt på alternativ och håller alltid kontakten med duktiga reklambyråer. Ingen allians är för evigt. Forsman & Bodenfors har levererat bra kampanjer, men vi har haft svårt att hålla ihop det till en konceptuell känsla.

Fredrik Wrahme menar att Tele 2 är en stor kund hos Forsman & Bodenfors men att han inte vill kommentera något byråarvode.

Samtidigt finns det indikationer på att Telenors uppdrag som ligger hos Garbergs skulle vara på väg ut i en pitch. Resumé kan i dag avslöja att det pågår en stor genomgripande koncernpitch från det norska huvudkontoret som på sikt kan drabba Garbergs.

Avgörandet i den pitchen kommer den här veckan. Resumé har sökt ansvariga marknadschefer för en kommentar utan framgång.

För de byråer som just nu sliter med sina presentationer för Telia kommer det dåliga nyheter.
35 miljoner kronorsuppdraget ska minskas med hela 25 procent.
Det är ett av skälen till att Telia valt att gå ut i en pitch. Bakom den dramatiska prispressen står inköparen Peter Eriksson på Telia.

Claes de Faire

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.