Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Första domen om spelreklamens måttfullhet – Ninja Casino fälls på alla punkter

Publicerad: 22 November 2019, 11:53

Enligt Patent- och marknadsdomstolen bryter 20 påståenden och en takeover-annons från Ninja Casino mot riktlinjerna om måttfullhet inom spelreklam.


Ämnen i artikeln:

Ninja CasinoSpelreklam

Vintern 2018 valde Konsumentombudsmannen att stämma Elec Games, ägaren bakom spel- och kasinovarumärket Ninja Casino, för vad de ansåg var marknadsföring som stred mot de nya kraven på ”måttfullhet” inom spelreklam. Totalt ingick 20 påståenden från Ninja Casinos marknadsföring i stämningsansökan. Bland påståendena fanns uttryck som ”Spela nu!”, ”Vinsten på banken inom 5 min” och en takeover-annons.

LÄS MER: Civilministern: ”Utesluter inte ett totalförbud mot spelreklam” 

– Vi är angelägna om att få fram en praxis på området. KO anser också att det är viktigt att domstolen väger in hur sårbara grupper, personer med spelmissbruk eller som riskerar att hamna i spelmissbruk, påverkas av reklamen, sade Gunnar Wikström, processråd vid KO, i en kommentar till TT i samband med stämningen tidigare i år.

LÄS MER: Spelbranschens förslag till reglering av spelreklamen 

Rättegången inleddes den 16 oktober och i dag föll domen. Patent- och marknadsdomstolen väljer att fälla samtliga påståenden och takeover-annonsen. Påståendena är uppdelade i fyra kategorier: påståenden som antyder att spelaren kan påverka utgången, påståenden som accentuerar snabba spel och snabba utbetalningar, påståenden som uppmanar till att spela omedelbart och påståenden som ger intryck av att man sanbbt kan vinna stora belopp.

”Domstolen har bedömt att det finns ett samband mellan spelreklam och spelproblem och har tagit särskild hänsyn till hur marknadsföringen uppfattas av personer som har eller ligger i farozonen att utveckla spelproblem”, säger rättens ordförande rådmannen Alexander Ramsay i ett pressmeddelande.

Följden blir att Patent- och marknadsdomstolen förbjuder Ninja Casino från att marknadsföra sig själva. Bolaget har dock redan blivit av med sin spellicens efter att Spelinspektionen konstaterat att de hade ”allvarliga brister” i sin verksamhet. Domen kan överklagas till Patent- och marknadsöverdomstolen.

LÄS MER: Vilseledande och överdriven reklam från spelbolagen 

Från spelbolagens sida har man sedan den nya spellagstiftningen trädde i kraft varit kritiska mot skrivelsen om ”måttfullhet”, en formulering man menar är otydlig. Samtidigt har civilminister Ardalan Shekarabi (S) hotat med tvingande lagstiftning om spelbolagen inte följer de nya riktlinjerna. Just nu pågår en utredning som ska utreda ett eventuellt förbud mot kasinoreklam.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

Ninja CasinoSpelreklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.