Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag24.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"Första kvartalet blir avgörande"

Publicerad: 7 Januari 2009, 15:14

Nedskärningar väntar WPP-ägda byråer enligt amerikanska och brittiska branschmedier. Men några sådana signaler har ännu inte nått de svenska WPP-byåerna. – Det är business as usual för vår del, säger Carola Määttä, Ogilvys vd och styrelseordförande för WPP Sverige.


Ämnen i artikeln:

MindshareGreyCarola MäättäOgilvySten AndersenWPP

Carola Määttä. Foto: Stefan Borgius

Var tionde Ogilvy-anställd i USA får sluta. Även Europa kommer att drabbas, skriver amerikanska AdAge. Men det är krissignaler som ännu inte nått Sverige och Ogilvys vd Carola Määttä.

Hennes kontakt med WPP:s huvudkontor i USA går via det europeiska huvudkontoret i Paris.
– WPP ligger som nätverk generellt väldigt tidigt i alla processer, men vi får inga som helst signaler om nedskärningar. Det är business as usual för vår del. Alla inom WPP avvaktar just nu kundernas budget för första kvartalet. Och det är först när vi sett dem som vi kan dra några slutsatser om effekterna, säger Carola Määttä.

Björn Jutendahl är vd för WPP-ägda mediebyrån Mindshare. Han delar Määttäs uppfattning:
– Vi har överhuvudtaget inga planer på några nedskärningar av den enkla anledningen av det inte råder någon arbetsbrist, säger han.

Sten Andersen. Foto: Rickard Svensson

Sten Andersen är vd för WPP-ägda Grey och har tidigare varit vd för tillika WPP-ägda byråerna Stenströms Red Cell och Bates Red Cell. 
– Det är klart att det manas till försiktighet i dessa tider, men jämfört med till exempel USA har vi i Sverige redan en inbyggd försiktighet i arbetsrätten. Jag kan bara tala för egen del: Vi är fyra personer färre på byrån nu jämfört med förra året. Det innebär en personalminskning på 15 procent. Och just nu har vi en så hög arbetsbeläggning som i normala fall inneburit att vi anställt. Men vi väljer att gå försiktigt fram.

Både Sten Andersen och Carola Määttä påminner om att WPP fortsätter att förvärva – trots allt tuffare tider. 
– WPP har varit väldigt expansiva under lång tid, säger Andersen.

Han vill inte kommentera uppgifter i brittiskt press om att alla WPP-byråer med lönekostnader som motsvarar 60 procent eller mer av kostnaderna måste göra nedskärningar.
– Det finns ett mått, men jag får helt enkelt inte kommunicera ekonomiska nyckeltal. Men så mycket kan jag i alla fall säga att det inte skett några förändringar av dem.

Många bedömare tror att krisen kommer att tvinga fram flera sammanslagningar av byråer inom nätverken, vilket redan skett i Sverige där Publicis slog samman Saatchi&Saatchi och Leo Burnett förra året och bara för några veckor sedan klippte navelsträngen till Publicis Sverige.

Sten Andersen delar den bedömningen.
– Jag har personligen under flera år trott på en sådan utveckling.  Ta bara ett nätverk som Omnicom, hur många byråer har inte de in Sverige?  I Oslo har man redan slagit samman ett antal kontor.  Men för vår del har jag aldrig hört detta nämnas.

Du har ju själv erfarenhet från flera byråkulturer inom WPP, skulle det vara en möjlighet med sammanslagning i Sverige?
– Det är en fråga som jag förstås inte vill svara på, oavsett vad jag svarar skulle det leda till felaktiga rubriker.  Däremot tror jag att vi får flera större upphandlingar på WPP-nivå, där man utnyttjar hela nätverkets styrka. Om vi själva till exempel har en internationell kund som av någon anledning inte fungerar med en Grey-byrå i ett annat land kan vi till exempel välja ett lokalt samarbete med en annan WPP-byrå.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.