Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Första reklamen – på månen

Publicerad: 19 maj 2014, 08:52

Den japanska dryckeskoncernen Outsuka deltar i det första privata månlandningsprojektet. Företaget ska skicka titanförsedda burkar fyllda med sportdrycken Pocari Sweat kombinerat med drömmar och budskap från barn över hela världen.


Projektet kallas ”Lunar Dream Capsule Projekt” och Otsuka samarbetar med  Singapore-bolaget Astroscale samt Pittsburgh-baserade bolaget  Astrobotic Tecnology.

Målet är att ta sig de 380 000 kilometer som krävs för att landa på månens yta.

Astroscale  ska tillverka titankapseln som väger 1 000 gram och är designad för att  likna en Pocari Sweat-burk, enligt branschsajten psfk.

Förutom själva sportdrycken ska kapseln även innehålla barns drömmar och dessa är inskrivna med hjälp av laser på titan-plattor.

Utöver detta ska en ”dröm ring” fungera som en nyckel för att kunna låsa upp  kapseln och kopior av den ska ges till barnen som har bidragit med sina  drömmar om framtiden.

”Dröm”-kapseln skjuts upp till månen i oktober  2014 av rymdraketen Falcon 9, som har designats av Space X. En  månlandare forslar den sedan vidare till månens yta.

Falcon 9 har  redan haft tre framgångsrika turer till International Space Center, men  det planerade uppdraget blir första gången som man ska till månens yta.

Otsuka har meddelat att man hoppas att projektet ger  inspiration till unga att våga drömma stort och bli astronauter så att  de kan resa till månen, öppna kapseln och dricka Pocari Sweat mixat med  ”vatten på månen”.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.