Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

”Förstår inte varför Black inte nominerades”

Publicerad: 22 April 2014, 08:48

Foto: Andreas Elgstrand.

Forsman & Bodenfors har haft stora framgångar med ”Epic Split” för Volvo Lastvagnar. Byrån har fått 17 nomineringar inför Guldägget på onsdag och Anna Qvennerstedt har stora förväntningar på just ”Epic Split”. Hon blev dock minst sagt förvånad över att ”Black”-kampanjen inte fick någon nominering til Guldägget.


Ämnen i artikeln:

Anna QvennerstedtReklambyråerVolvoEpic SplitUnicefGuldägget 2014Tommy NilssonGuldäggetForsman & Bodenfors

– Jag tycker att ”Black” var ett av årets starkaste jobb, säger Anna Qvennestedt.

Kampanjen  gick ut på att fejka att artisten Tommy Nilsson bytt artistnamn till  Black.

Först spekulerades det i om det var en kampanj för AIK, men  senare visade det sig att det hela vara en F&B –kampanj för Marabou  och deras nya choklad Black.

Forsman & Bodenfors har fått hela 17 nomineringar inför Guldägget på onsdag.

– Vi är oerhört nöjda med våra nomineringar. Men personligen tycker jag att Black är ett av våra starkaste jobb från förra året. Men så är det med guldägget, åsikterna går isär och jag respekterar förstås juryns arbete, säger Anna Qvennerstedt.

Hon  tror att ”Black”-kampanjen straffades av diskussionen om det är ok att  ljuga i reklam – Lidl startade bland annat lyxrestaurangen Dill där en  stjärnkock lagade maten med Lidls produkter utan att berätta om det.

–  Det är klart att man måste ha ett etiskt förhållningssätt, men jag  tycker att diskussionen har gått till överdrift. Det är stor skillnad på  att ljuga och skoja och man får inte dra alla kampanjer över en kam,  säger Anna Qvennerstedt.

Hon har bland annat suttit med i årets jury för One Show och menar att diskussionen är helt annorlunda där.
–  Pranks är vanligt förekommande i internationella sammanhang och det är  ingen som tycker att det är något konstigt med det säger Anna  Qvennerstedt.

Hon känner sig stolt också över byråns Unicef-film, men  har naturligtvis extra stora förväntningar på ”Epic Split”, som har  blivit en enorm succé – den gamle actionhjälten Jean-Claude van Damme gör en split mellan två lastbilar samtidigt som dessa åker baklänges.

– Jag skulle bli förvånad om den inte vann något, säger Anna Qvennerstedt.

Hon  menar att kampanjens framgångar är en kombination av att kunden Volvo  Lastvagnar vågar lite extra samt att man har en arbetsmodell där  kreatörerna får fritt spelrum.

– Här fick fyra kreatörer jobba efter  bästa förmåga utan inblandning från någon cd. Då får man stort ansvar  och jag tror på en sådan arbetsmodell, säger Anna Qvennerstedt.

Hennes tidigare erfarenheter gör att hon aldrig kan känna sig tvärsäker på om det blir något Guldägg för ”Epic Split” eller ej.

– Man blir alltid förvånad. Det blir aldrig riktigt som man tror, säger Anna Qvennerstedt.

Hon sitter med i tre jurykategorier i årets Guldägg – Print, Utomhus och Alternativ Media.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.