Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Förstärkt attityd - en framgångsfaktor för Synsam

Publicerad: 20 Oktober 2016, 09:09

Michael Grimborg.

Han lämnade TV4 i fjol för en mer klarsynt roll som koncernmarknadschef på Synsam. Michael Grimborg har rört om i grytan ordentligt sedan dess – nu blir han Sveriges Bästa Marknadschef i kategorin Optiker.


Ämnen i artikeln:

SynsamMichael GrimborgSveriges Bästa Marknadschef

Bland det första Michael Grimborg gjorde i sin nya roll var att slänga ut byråerna. Avtalet med TBWA, som exempelvis hade tagit fram guldäggsvinnande "Bli ditt andra jag", förnyades inte. Mediebyrån Starcom byttes ut mot Tre Kronor och en inhousebyrå byggdes upp i mars i år.

Därför lyckades Synsam
Under året har en ny strategi implementerats och även ett nytt management för Norden. Det har resulterat i nya medie- val och ett nytt butikskoncept, som hittills finns i ungefär hälften av optikerkedjans butiker. Förutom byråsamarbetena har Synsam också infört digitala skärmar i butik, de har implementerat en livsstilsindelning med nytt sortiment i butikerna, lanserat Style Lab – en AR-app där konsumenterna kan testa bågar.

Vad är målet?
Att implementera det nya sortimentet såväl internt hos medarbetarna som externt genom kommunikationen. För att göra det har Synsam nyligen lanserat ett så kallat lifestyleabonnemang, som innebär att kunden kan välja tre glasögon till en fast summa varje månad. Synsam vill erbjuda en typ av glasögon för varje tillfälle, helt enkelt.

Så ska de förbättra sin position
I framtiden vill Michael Grimborg implementera tankesättet "färre men värre" i kommunikationen. Färre mediekanaler, men bättre kommunikation.
I och med den nya sportkollektionen, som består av glasögon för 19 olika sporter, riktar sig Synsam mot en helt ny målgrupp.

Därför ska de satsa på att nå ut med information om sina nya biljard-, sim- och tennisglasögon, för att nämna några bågar som har tagits fram.

Michael Grimborg ser inga utmaningar för Synsam, bara möjligheter. En utmaning är dock att få samma kvalitet i kommunikationen producerad i inhouse-
byrån som av Synsams tidigare prisvinnande byrå TBWA.

Samarbetspartner
Mediebyrå: Tre Kronor.
Inhousebyrå: Folket Sthlm.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.