Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Försvarar dyr rekrytering

Publicerad: 8 oktober 2009, 12:07

820 ansökningar till 300 platser. Det är resultatet av DDB:s senaste rekryteringskampanj för Försvarsmakten. Hittills i år har Försvarsmakten lagt 20 miljoner på rekryteringskampanjerna – eller 24 000 per ansökan.


Ämnen i artikeln:

DDBFörsvarsmakten

truefalse

DDB har skördat stora framgångar med sina kampanjer för Försvarsmakten.

Försvaret har hittills i år lagt ut 20 miljoner kronor på att rekrytera personal med hjälp av reklam­byrån DDB. Marknadsföringen följer myndighetens rekryteringsperioder till aspirantutbildningen, officersutbildningen och utlandsstyrkan.

Den 15 september var sista ansökningsdagen för aspirantutbildningen, som är en grundutbildning inför officers­utbildningen för dem som inte har gjort lumpen. DDB har gjort rekryteringskampanjen som har skördat många kreativa framgångar i Månadens kampanj. Nu ser man även det praktiska resultatet för kunden: Försvarsmakten har fått 820 ansökningar till utbildningens 300 platser. Stig Larsson, rekryteringsofficer på Försvarsmaktens HR-centrum, är nöjd med resultatet.
– Vi ska börja testa dem nu i helgen, säger han.

Ny kampanj på gång
Redan nu är det dags för nästa rekryteringsperiod: vecka 41 till vecka 43 rekryterar Försvarsmakten soldater till utlandsstyrkan. I december är det dags för officersutbildningen.
– Det blir en mer direkt riktad kampanj. Till de utbildningarna kräver vi att de sökande har gjort värnplikt med godkända betyg, säger Stig Larsson.

Enligt Eva Regnér, chef för Försvarsmaktens avdelning för kommunikation och marknadsföring, utvärderar inte Försvarsmakten varje kampanj för sig utan ser rekryteringskampanjerna även som en varu­märkesbyggande insats.

Värt pengarna
– Det är inte så enkelt att för varje kampanj säga: ”Ja, den har gjort sitt jobb.” Vi jobbar inte så kortsiktigt. Vi tror att unga människor som ser en kampanj i dag kanske söker om ett eller två år.

Är det värt pengarna att kampanja så hårt som ni gör?

– Absolut! Det är nödvändigt. Försvarsmakten står inför sin största förändring när den allmänna värnplikten försvinner nästa år, säger Eva Regnér.

Hon poängtrerar det faktum att Försvarsmakten inte har tillgång till alla unga män i Sverige längre och måste bli en professionell arbetsgivare framöver.
– Den sista värnplikts­kullen har ryckt in nu i höst. Och kullarna har varit små rätt länge. Vi måste börja uppträda som en arbetsgivare och visa att vi har behov av personal, säger Eva Regnér.

Totalt anställer Försvarsmakten mellan 4 000 och 6 000 personer om året.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

DDBFörsvarsmakten

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.