Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Försvaret fördubblar medieköpen till 100 mkr

Publicerad: 21 December 2010, 11:07

Försvaret har precis lagt ut sin mediebyråupphandling. Inför nästa år fördubblar de medieinvesteringarna till 100 mkr. Och börjar jobba med sponsring. – Vi vill ha en byrå med stor förståelse för den riktigt unga generationen, säger Fredrik Svahn, marknadschef för Försvaret.


Ämnen i artikeln:

FörsvaretFredrik Svahn

Försvarets marknadschef Fredrik Svahn. Foto: Niklas Ehlén/COMBAT CAMERA

Idag har Carat mediebyråuppdraget för Försvarsmakten via ett avtal med Rikspolisstyrelsen, RPS. Men mediestrategi har blivit en för viktigt fråga för Försvaret.

– Vi känner att medievalet är så viktigt för oss att vi vill ha kontrollen över det avtalet själva, säger  Försvarets marknadschef Fredrik Svahn.
– I vårt uppdrag ingår mer än att bara informera medborgarna om verksamheten.

Det Fredrik Svahn menar är de omfattande rekryterings- och varumärkesbyggande kampanjer som behövs nu när värnplikten avskaffats. Det leder till kraftigt ökade medieinvesteringar:
– Vi har tidigare legat på en nivå på 40-60 mkr om året. Det kommer att öka markant redan nästa år. Förmodligen hamnar vi på 100 mkr.

Det förändrar även kompetensbehoven när det gäller mediestrategin:
– Vi behöver en byrå med stor förståelse för den riktigt unga generationen. Från femton år och uppåt, säger han.

Femton år? Är inte det på gränsen till barnreklam?
– Nej, det tycker jag inte. Vi gör inte reklam i den bemärkelsen till den åldern, säger Svahn och påpekar att rekryteringskampanjerna förstås gäller betydligt äldre personer.

– Men om man tittar på var en 18-åring får sin bild av försvarsmakten idag så är det oftast från Hollywood. Och vi vill motverka den bilden och berätta vad vi faktiskt gör. Vi måste vårda vårt varumärke och bygga en relation, vilket vi inte hade behov av tidigare.

Det gör att Försvaret också behöver en mediebyrå med kompetens inom sponsring.
– Jag vill kunna använd alla kanaler som finns i marknadsföringspaletten. Ett verktyg vi inte jobbar med i dag, men som jag vill lyfta upp är sponsring.

Upphandlingen har precis satt igång och Fredrik Svahn hoppas ha ett eget mediebyråavtal på plats i april.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

FörsvaretFredrik Svahn

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.