Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Försvaret fortsätter spendera

Publicerad: 1 September 2010, 15:40

Försvaret spenderar överlägset mest – 47 Mkr. Och marknadschef Fredrik Svahn räknar med att övergången från värnplikt till yrkesmilitär ger ett ännu kraftigare reklambehov framöver. Samtidigt har Sida blivit ytterst sparsamt med  reklamkampanjer.


Ämnen i artikeln:

Fredrik Svahn

truetrue2010-06-24T14:46

Fredrik Svahn

I år har Försvarsmaktens marknadschef, Fredrik Svahn, en budget på 63 miljoner kronor. Nästa år räknar han med att den ökar ytterligare:
– Vi har fått regeringens uppdrag att kontraktsanställa 4 000 yrkesmilitärer och 2 000 till hemvärnet varje år. Då blir reklam i olika former oerhört viktigt, säger Fredrik Svahn.

Målgruppen är 18–35 år. Problemet är att många i målgruppen inte har på kartan att arbeta som yrkesmilitär:
– Vi måste skapa en folklig förankring kring Försvarsmakten som arbetsgivare. Då vi lanserar ett helt nytt yrke som inte har funnits tidigare i Sverige är platsannonser inget för oss, säger Fredrik Svahn.

Genom större kampanjer vill Försvarsmakten i stället locka sökande att gå in på myndighetens webbplats för att få mer information om hur det är att vara yrkesmilitär och vad som krävs för att bli det.

Fredrik Svahn räknar med att 90–95 procent av kommande medie­köp inriktar sig på rekrytering. Denna månad lanseras en kampanj som drar hela 20 miljoner kronor i medieköp:
– Ytterst handlar det om vad riksdagen har bestämt. Senast 2014 ska en fullt bemannad insatsorganisation finnas på plats. Så för oss är det gasen i botten som gäller, säger Fredrik Svahn.

En myndighet med en rakt motsatt uppfattning kring reklambudskap i dag är Sida.

Åren 2000–2005 hade Sida breda kampanjer riktade till allmänheten. I dag har man fått halverade anslag och extremt lite går till annons­utrymme. I stället satsar man på mötesplatser, tidningen Omvärlden, evenemang och digitala kanaler:
– Vi fick inte det långsiktiga resultat som vi hade hoppats på. Det hände också att vi ifrågasattes varför vi satsade på helsidesannonser i dagspressen i stället för att skicka pengarna till projekt i utvecklingsländerna, säger Joachim Beijmo, tf kommunikationschef på Sida.

Karl-Johan Byttner


Ämnen i artikeln:

Fredrik Svahn

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.