Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Försvaret väljer tre byråer

Publicerad: 19 februari 2010, 14:21

Nu börjar kampen om ett av de senaste årens mest belönade reklamkonton. Försvarsmaktens reklambyråupphandling är igång.


Ämnen i artikeln:

FörsvaretFörsvarsmakten

Foto: Försvarsmakten / Combat Camera.

Försvarsmakten har nu lagt ut kravspecifikationen på sin kommunikationebyråupphandling. Men det blir svårt för en byrå att ta det helhetsgrepp DDB haft de senaste åren.

För det strategiska huvudbyråuppdraget kommer Försvaret att välja tre byråer att skriva ramavtal med.
– Inför varje kampanj kommer vi att göra en intern upphandling mellan de tre, säger Fredrik Svahn, nytillträdd marknadschef på Försvarsmakten.

Upphandlingen är indelad i fem delar: strategiska reklamtjänster (där de ska skriva avtal med tre byråer), produktionstjänster (där de ska välja två byråer), varumärkeskonsultation, event och strategisk internkommunnikation(i dessa tre delar ska Försvaret slutra avtal med en byrå per disciplin).

Byråer kan lämna in anbud på alla eller bara en av delarna.

– Jag är av den åsikten att det är svårt att vara bäst på allt. Jag har gärna flera byråer att bolla idéer med, säger Fredrik Svahn.

– Men det är klart att det kan finnas samordningsvinster också. I slutändan handlar det om att vi vill ha duktiga konsulter som är nytänkande.

Han ser positivt på det arbete DDB åstadkommit under de senaste åren.
– Samtidigt går vi in i en ny fas när vi måste rekrytera så oerhört mycket mer folk.

Försvarsmakten har en marknadsföringsbudget på 63 miljoner kronor i år.

Fredrik Svahn har svårt att svara på vad uppdraget är värt ut ett byrå perspektiv men svarar att mellan tummen och pekfingret kan det handla om 5-10 miljoner.

– Det är svårt att säga eftersom vi inte har en aktivitetsplan klar, säger han.

Att välja tre byråer för den stratagiska reklamproduktionen är ett sätt att ha större valfrihet. Beslutet gör att uppdraget innebär samarbete för större team på olika byråer.

– I slutändan finns förstås en poäng i att inte sprida ut det för mycket för att få till helheten, säge Svahn.

De som vill vara med i upphandlingen har en dryg månad på sig att lämna in sina anbud. I maj tror Fredrik Svahn att Försvarsmakten har fattat ett beslut i frågan.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

FörsvaretFörsvarsmakten

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.