Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Försvaret vill locka spelnördar

Publicerad: 7 April 2009, 06:27

I svenska försvarets rekryteringskampanj söker man supergenier. Brittiska försvaret försöker i stället locka Doom-spelare.


Ämnen i artikeln:

Publicis

DDB Stockholm har fått ett batteri av priser och diplom för sin digitala rekryteringskampanj åt Försvarsmakten. Kampajen är upplagd som ett dataspel för Mensa-wannabes.

Målet med spelet är att lösa mer eller mindre knepiga logiska problem.

I går lanserade brittiska försvaret sin rekryteringskampanj och strategin är jämförbar med den svenska. Kampanjen utgår från ett spel där problem ska lösas.
Men attityden är helt annorlunda.

När svenskarna vill attrahera genier försöker britterna locka tv-spelsnördar.

Kampanjen Start Thinking Soldier, som även hade premiär på Chanel4 igång, utgår från fyra filmer från krigssituationer där problem uppstår och sedan finns det olika alternativa lösningar som spelaren kan välja.

Marketing Magazine jämför kampanjen med tv-spelet Doom.

Kampanjen är gjort av Publicis och speldelen har gjorts av Publicis Modem.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Publicis

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.