Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Försvarets nya Youtube-knep

Publicerad: 29 Februari 2012, 10:50

Försvarsmaktens reklamchef Magnus Tegsved kör igång en stor kampanj för att rekrytera folk till hemvärnet.

Foto: Pressbild.

Försvarsmakten drar igång en större kampanj för att rekrytera folk till hemvärnet från måndag nästa vecka. Mellan onsdag-lördag samma vecka sker ett större liveevent vid Sergels Torg. Nytt för kampanjen är att eventet sänds streamat via Youtube.


Ämnen i artikeln:

DDBYoutubeFörsvarsmaktenCarat

– Hemvärnet har en jätteviktig roll för oss, men det är ofta något som  tas för givet. Men faktum är att hemvärnsmänniskor hjälper till med  alltifrån folk som har gått vilse till att släcka skogsbränder, säger Magnus Tegsved.

Försvarsmakten siktar på att få in 1 200 nya personer till hemvärnet och primärmålgruppen för kampanjen är 18-25 år.

Man  behöver inte ha gjort en militärjänstgöring tidigare, utan kan få  genomgå en tre månaders grundläggande militärutbildning. Denna ska ske  runtom i landet:
– Vi går ut under våren eftersom man tar studenten då och ska göra sina viktiga val i livet, säger Magnus Tegsved.

Han  vill inte i detta skede gå in på exakt vad kampanjen består i, men så  mycket kan han ändå säga att det rör sig om två kampanjer i en.

Kampanjen pågår i tre veckor och inleds med ett större liveevent vid Sergels Torg på onsdag nästa vecka:
– Hemvärnet har ett jättestort rekryteringsbehov för närvarande så  eventet vid Sergels Torg blir en aptitretare för att för driva trafik  och engagemang kring kampanjen, säger Magnus Tegsved.

Han uppger  också att Försvarsmakten, i och med sin nya kampanj, blir först ut i  Sverige med att använda live-streaming via Youtube.

Vad kan du för ge hint om vad kampanjen består i?
– Jag kan inte berätta så mycket annat än att den antingen måste upplevas på plats eller på webben, säger Magnus Tegsved.

Bygger kampanjen på något helt nytt koncept för er?
– Nej, vi har valt att vidareutveckla vårt arbete inom ramen för välkommen till vår verklighet, säger Magnus Tegsved.

Redan på måndag börjar kampanjsajten räkna ner inför kampanjen och samma dag samt nästföljande dag kan man se utomhusannonser.

Försvarsmakten ska även göra reklam i radio och tv.

Magnus Tegsved har ett förflutet som officer vid LV6 i Halmstad.

Han slutade och började plugga marknadsföring. Sedan fick han möjlighet att jobba med Staffan Slörner, som idag är vd för Sveriges Mediebyråer, men tidigare var marknadschef på Försvarsmakten.

Magnus Tegsved har arbetet med Försvarsmaktens kampanjer från och med år 2008.

Google äger  Youtube. Har ni samarbetat med Google tidigare?
– Vi har haft och har samarbete med Google,  men vi också är en de första annonsörerna som startade vår egen  Youtube-kanal en gång i tiden, vilket har gett mersmak. Nu räknar vi med  att fånga uppmärksamheten på Sergels Torg och sedan lyfta detta till  den digitala plattformen i form av just Youtube, säger Magnus Tegsved.

Försvarsmakten vill även rekrytera 200 soldater och sjömän genom kampanjen.

DDB står bakom kampanjen och Carat är mediebyrå.

Försvarsmakten lägger 15 miljoner kronor i medieinvesteringar och 3 miljoner kronor i reklamproduktion och strategiarbete.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.