Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Försvarets pitch avgjord

Publicerad: 5 maj 2010, 08:37

DDB har kvar Försvaret som kund. Men de får sällskap av två byråer i strategiarbetet: BNG och Frank & Earnest.


Ämnen i artikeln:

DDBFörsvaretUpphandling

Foto: Combat Camera

Försvaret är klar med första delen i sin reklambyråupphandling, den som handlar om stratetegiarbete. Redan i underlaget till upphandlingen meddelade Försvaret att de tänkte välja tre byråer. De tre som fått Försvarsmaktens förtroende att leverera strategisk reklam är DDB, BNG och Frank & Earnest.

– Alla de tre byråerna svarar mot den fullservicenivå som vi efterfrågar, säger Fredrik Svahn, marknadschef på Försvaret.

Byråerna fick tilldelningsbeslutet i torsdags. I tio dagar kan konkurrerande byråer överklaga beslutet, sedan vinner det laga kraft.

Vilken av dessa tre som blir huvudbyrå är inte klart, enligt Fredrik Svahn.
– Vi får se hur vi tar det vidare, säger han.
– Vi är väldigt nöjda med det arbete DDB gjort. De har gjort en bra pitch och jag har fått ett gott förtroende för deras arbetssätt. Men i grund och botten är det ingen enskild byrås strategi som ska gälla utan vår egen. Jag har redan en tydlig bild av den strategi vi ska ha.

Inom kort kommer byråerna att få en brief på den och få svara mot hur de vill bidra till att den blir konkret kommuniktion.
– Vi har flera mål vi måste jobba mot. Jag tror att det det är en fördel att ha olika hjärnor som tänker åt olika håll, säger Fredrik Svahn.
– Nu går vi in en ny fas när vi måste lägga krut på att få folk att förstå vad Försvarets uppgift är idag. De nya aspekterna gör att vi tvingas arbeta lite annorlunda.

Det Fredrik Svahn hänvisar till är att lumpen är avskaffad och Försvarsmakten blir som vilken arbetsgivare som helst, som måste rekrytera personal. Men också att de har en del varumärkesarbete att göra gentemot svenska folket. Enligt honom har det svenska försvaret lågt förtroende hos svenska folket, men gott rykte utomlands  för de internationella insatser det gör.
– Detta måste vi diskutera – hur vi ska höja folks förtroende för Försvarsmakten.

Försvaret har nu fyra kommunikationsupphandlingar kvar att slutföra: eventbyrå, varumärkesbyrå, produktionsbyrå och konsult för internkommuniktionsfrågor.
– Det gäller att få alla anställda att förstå att de blir ambassadörer för ett varumärke. Där behöver vi ganska mycket konsultstöd i början.

Men större delen av de 63 miljoner årligen som Försvaret lägger på kommunikation spenderas på extern sådan.
– Hur fördelningen blir är inte klart, men i rekryteringsfrågan och när det gäller att höja det folkliga förtroendet kommer vi att gå ut brett, säger Fredrik Svahn.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

DDBFörsvaretUpphandling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.