Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Försvarets upphandling sågas

Publicerad: 5 maj 2010, 15:09

Extremt snäva villkor som ytterst få leverantörer kan leva upp till. Pr-experten Mikael Theander riktar skarp kritik mot Försvarsmaktens upphandling av strategiska informationstjänster, där endast fem byråer har lämnat in anbud.


Ämnen i artikeln:

FörsvaretFredrik Svahn

truefalse

Pr-experten Mikael Theander (överst) sågar Försvarets upphandling:”Kraven är för extrema.”

Försvarsmaktens marknadschef, Fredrik Svahn, är besviken över att bara fem leverantörer har lämnat in anbud till upphandlingen kring strategiska informationstjänster. Av dem föll Prime PR bort efter att byrån inte kunde redovisa kunskap och exempel i film- och webbproduktion. Familjen Sthlm föll eftersom man inte hade referenser från tre företag eller myndigheter med fler än 1 000 anställda.

Vinnare är DDB Stockholm, som haft försvaret som kund i många år, BNG Communication och Frank & Earnest Reklambyrå.

En veteran på strategiska informationstjänster, Mikael Theander, är mycket kritisk mot upphandlingen. Han är senior konsult på Burson-Marsteller i Stockholm och har åtta års konsulterfarenhet inom området samt tolv års erfarenhet som informations­direktör på flera företag.
– Jag blir irriterad eftersom det här inte är första exemplet på offentliga myndigheter som genomför upphandlingar­ med extremt snäva villkor. Det finns många kommunikationsbyråer som skulle klara att jobba med Försvarsmakten, men det är just kombinationen av skall-krav som gör urvalet av leverantörer extremt begränsat, säger Mikael Theander.

I underlaget framgår bland annat att leverantören ska ha minst tre års erfarenhet av att arbeta med politiskt styrda organisationer. Andra krav är minst tre års erfarenhet av arbete med intern kommunikation i en stor/komplex organisation med fler än 1 000 anställda och att leverantören kan redovisa två uppdrag som skildrar förändrings- och ­internkommunikation.
– Det är ganska få myndigheter som har fler än 1 000 anställda och jag kan inte förstå varför konsulter med liknande erfarenhet som jag inte ska få chansen att leverera, säger Mikael Theander.

Fredrik Svahn, marknadschef på Försvarsmakten, håller inte med om att kraven har varit för snäva.
– Jag tycker inte alls vi har orimliga krav. Jag tror att det finns många företag som kan leverera mot dessa krav, säger han, men vill inte namnge byråer som han saknar bland de inlämnade anbuden.

Enligt honom har de också fått in fler anbud på de fyra avtalsområden som återstår att avgöra de närmaste veckorna: eventbyrå, varumärkeskonsult, internkommunikation och produktion.
– Är man inte tydlig med vad man söker kan man få hur mycket som helst. Hellre färre och rätt, säger Fredrik Svahn.

I upphandlingsunderlaget kräver Försvarsmakten inte bara att företagen ska uppfylla­ de ovan beskrivna kraven utan även att projektledare och planner som ska jobba med uppdraget gör det.
– Det är viktigt för oss att det är seniora personer. Vi kan inte ta risken att testa oprövade kort, säger Fredrik Svahn.

En byrå som kvalar in på kraven är Forsman & Bodenfors, som jobbar med Apoteket, en annan statlig aktör i ett läge med stor förändring i sin roll på marknaden. Men de övervägde inte att delta i upphandlingen:
– Orsaken är kapacitetsskäl. Vi är så lyckligt lottade att vi har fått in så många nya kunder som vi känner att vi måste ägna vår kraft åt, säger Olle Victorin, strateg och projektledare på F&B.

Mikael Theander vill inte spekulera i om upphandlingen är riggad, att den via skall-krav och viktningen av olika krav styr mot att en eller flera ­leverantörer gå segrande ur striden:
– Det luriga med lagen om offentlig upphandling är att man kan följa alla regler så att upphandlingen inte går att ifrågasätta och ändå styra den i en viss riktning. Det är en sak om man ska handla upp spik, men när det gäller konsulttjänster är värderingen betydligt mer subjektiv, säger Mikael Theander.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

FörsvaretFredrik Svahn

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.