Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Försvarsmakten kampanjar – vill undvika ubåtsjakten

Publicerad: 20 Oktober 2014, 08:32

Bild ur filmen.

Försvarsmakten jagar u-båtar i skärgården – och söker samtidigt folk i en ny kampanj. Men de vill undvika att den syns i samband med nyhetsrapporteringen.


Ämnen i artikeln:

DDBPHDRobert ForssFörsvarsmakten

Sedan i fredags pågår jakten efter misstänkt undervattensverksamhet i Stockholms skärgård. I dag – samtidigt som sökandet fortsätter – släpper Försvarsmakten sin nya rekryteringskampanj som är framtagen av DDB Stockholm.

Under morgonen har filmer synts i samband med liverapporteringen på Expressen.se. Perfekt tajming, kanske du tänker, men enligt Robert Forss som är marknadschef på Försvaret ska det inte förekomma framöver.  

– Vissa delar har vi inte kunnat hantera, men ambitionen är att i mesta möjliga mån undvika kontextuella krockar, säger han.  

För att undvika detta kommer de arbeta nära tillsammans med mediebyrån PHD.

– Vi kommer att gå igenom varje enskilt fall. Vi vill till exempel inte lägga en toppbanner över en text om underrättelseoperationen. Vi vill inte dra några extra växlar eller påverka bilden av den, och har inga ambitioner att påverka den säkerhetspolitiska diskursen, säger Robert Forss.

Kampanjen började planeras redan för 20 veckor sedan, och syftar till att få fler att jobba deltid inom Försvarsmakten.  

– Vi har diskuterat detta utifrån perspektivet om ifall man kan missuppfatta kommunikationen, och att det skulle verka planerat. Men som de flesta känner till tar den här typen av kampanjer lång tid att planera och vi ser ingen risk att någon skulle få uppfattningen att vi väntar för att få kontextuell inramning.

Se filmerna här:

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.