Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Försvarsmakten väljer att inte förlänga med Carat

Publicerad: 3 December 2012, 14:35

Efter en tuff höst kan 2013 bli ännu blåsigare för Carat. Nu kan Resumé avslöja att storkunden Försvarsmakten väljer att inte förlänga med Carat. Uppgifterna bekräftas av myndighetens marknadsansvarige Magnus Tegsved.


Ämnen i artikeln:

FörsvarsmaktenCarat

Samarbetet mellan Carat och Försvarsmakten var omskrivet redan vid upphandlingsstadiet. 2011 knöt Carat till sig myndigheten i konkurrens med flera andra mediebyråer.

Året efter fälldes Försvarsmakten i förvaltningsdomstolen eftersom direktupphandlingen visade sig vara felaktig. Myndigheten tvingades betala 275 000 kronor i böter. Avtalet mellan parterna hade slutits muntligt.

Efter två år kan samarbetet vara över. Försvarsmakten väljer att inte förlänga avtalet med Carat som löper ut i den 1 mars 2013. Uppgifterna bekräftas av Försvarsmaktens marknadsansvarige Magnus Tegsved som hänvisar Resumés frågor till upphandlingsenheten.

I avtalet mellan Carat och Försvarsmakten hade myndigheten möjlighet att förlänga samarbetet två gånger under en tvåårsperiod. Försvarsmakten har tidigare valt att genomföra en kortare förlängning, men nu beslutar myndigheten i stället att gå ut i upphandling. Orsakerna till uppbrottet vill inte personalen vid upphandlingsenheten kommentera.

Carat har genomgått ett tufft år. Mediebyrån har tappat Svenska Spel och ett konkursande Expert. Telenor är ute och letar efter en ny mediebyråpartner på den nordiska marknaden och eftersom Carat har Tele 2 i Norge och Danmark kommer man även att tappa operatören. Årets motgångar har fått konsekvenser. I augusti sparkades vd:n Amanda Koutra.

Resumé söker Aegis vd Göran af Klercker.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

FörsvarsmaktenCarat

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.