Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Förtester ledde till viral succé för Volkswagen

Publicerad: 7 Juni 2017, 08:39

Foto: Faksimil

Osäkra på hur en lättsam reklamfilm skulle tas emot efter 2015 års utsläppsskandal lät Volkswagen Kantar Millward Brown förtesta den. Resultaten var positiva och reklamfilmen blev en hit.


Ämnen i artikeln:

ReklamVolkswagen

Hösten 2015 briserade en enorm skandal inom bilindustrin. Det amerikanska naturvårdsverket, EPA, larmade om att vissa Volkswagenmodeller släppte ut så mycket som 40 gånger mer kväveoxid än vad de själva uppgav. Aktiekursen föll som en följd med 20 procent och börsvärdet rasade med över 100 miljarder kronor.

Skandalen ledde till att Volkswagen tvekade i arbetet med kampanjen "Laughing horses", en kampanj som skulle marknadsföra Volkswagen Tiguans automatstyrda trailerparkering. Hur skulle en lättsam spot tas emot efter skandalen? Efter att ha låtit marknadsanalytiker på Kantar Millward Brown snabbtesta filmen visade resultaten att kunderna inte alls tänkte på utsläppen utan snarare uppskattade filmen. Idag har filmen över 36 miljoner visningar över alla plattformar och tog häromveckan hem två bronspennor vid The One Show i New York.

– Filmen visade sig vara en av de bästa bilkampanjer vi någonsin testat med höga poäng inom kriterier som underhållning, varumärkesanpassning, och dragningskraft, skriver Kantar Millward Brown.

Animationerna och VFX-arbetet i filmen står BaconX, Bacon Productions VFX-bolag i Danmark, för.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamVolkswagen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.