Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Förtroendekris för Björn Rietz

Publicerad: 15 oktober 2009, 07:31

Björn Rietz har just genomlevt sin första ordentliga förtroendekris som vd för Sveriges Kommunikationsbyråer. Men nu har styrelsen slutit upp bakom hans agenda för framtiden.


Ämnen i artikeln:

Sveriges KommunikationsbyråerBjörn Rietz

truefalse

Björn Rietz

Björn Rietz har varit vd för Sveriges Kommunikationsbyråer i sju månader. Många höjde på ögonbrynen när han fick jobbet. Han har inte varit vd förut och saknar ekonomisk kunskap. Sveriges Kommunikationsbyråer omsätter runt 20 miljoner på ett år.

Men förutom ekonomisk inkompetens kritiseras han också för att utöva dåligt ledarskap och för att inte föra ut organisationens frågor gentemot näringslivet.

– Han brinner för jobbet och branschen, men har inga vd-kvalifikationer, säger en person i branschen till Resumé.

Andra har försvarat honom med att hans profil var tydlig redan när han anställdes och att det har varit lite svajigt, men att han kan bli bra ”med rätt förutsättningar”. Frågan är hur stort styrelsens tålamod är. Och om avgående ordföranden Elisabeth Ström som chef är en av de förutsättningarna.

Flera branschkällor vittnar för Resumé om ”mycket snack och lite verkstad” under Björn Rietz sju månader som vd. Men inte heller tillräckligt mycket snack, enligt en del bedömare som har saknat en kämpe för reklambranschens sak i den allmänna debatten. I synnerhet någon som slåss för reklambranschens nytta gentemot näringslivet och politiker, och i synnerhet i dessa lågkonjunkturstider.
– Jaha. Den kritiken förstår jag inte. Jag ägnar mig åt the art of doing. Jag vill göra saker som är bra för våra medlemmar, inte för att få publicitet. Jag har kanske inte haft så stor närvaro i medierna, men jag har varit mycket närvarande på byråerna runtom i landet. Jag vill göra fysiska saker som gör skillnad, säger Björn Rietz om kritiken.

Flera vittnar också om oro för att delar av förbundets verksamhet faller i träda. Sedan Björn Rietz började har anställda slutat. Marknadschefen Bon-Hee Nilsson gick med en dags varsel strax före semestern i juni. Av de som har rattat Guldägget är bara produktionsledaren Michaela­ Pålsson kvar. Hon blir nu huvudansvarig för tävlingen, enligt Björn Rietz. Den projektanställde ekonomichefen Stefan Ottosson har också precis sagt upp sig för ett annat jobb.
– Den främste kritikern mot min ekonomiska kompetens är en kille som heter Björn Rietz. Därför har vi också tagit in Pricewaterhouse­Coopers för att sköta deklaration, löner, skatter och vara min ekonomiska rådgivare, säger Björn Rietz.
– Jag vill ju tro att jag kan vara en bra företrädare för branschen. Men det är väl medlemmarna som ska fälla det avgörandet. Jag valdes av en enig styrelse, säger han.

Enligt flera av varandra oberoende källor till Resumé har det nyligen skett en utvärdering i styrelsen av Björn Rietz insatser och han har fått lägga fram en aktivitetsplan för framtiden. Med det har han fått styrelsens välsignelse och förtroende att fortsätta sitt arbete.
– Det verkar som att styrelsen åter har förtroende för honom nu, säger en källa i reklambranschen som vill vara anonym.
– Det är väl inget extraordinärt att man utvärderar en vd efter ett halvår, säger Björn Rietz.
– Förändring blir det alltid när det kommer en ny ledare. Och när man anställde mig har man bedömt att de förändringar jag vill åstadkomma har varit relevanta, nej inte bara relevanta utan faktiskt önskvärda för förbundet.

Vad hans plan för framtiden innehåller vill han inte berätta om. I stället räknar han upp en rad saker som han har gjort: casepresentation för näringslivet, kommunikation i lågkonjunkturworkshops, Cannesturnén med filmen ”Art & copy”, utredning av certifiering av reklambyråer.
– Det är saker som kanske inte hamnar på löpsedlarna, men det är ett viktigt arbete med att höja kunskapsnivån i branschen.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.