Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Fortsatt dyster prognos för reklammarknaden

Publicerad: 6 december 2012, 10:18

Foto: Colourbox.

Den nya prognosen från IRM visar fortsatt minskning 2013 för reklammarknaden, men det kan bli ljusare i slutet av nästa år.


Ämnen i artikeln:

IRM

Den nya prognosen från IRM visar att reklammarknaden fortsätter att  tappa under 2012 och 2013. Men det är i en mer långsam takt och totalt förväntas reklammarknaden minska med  1,8 procent under 2012 jämfört med året innan och bara marginellt under  2013 jämfört med i år.

– Den internationella lågkonjunkturen har drabbat den svenska  allmänekonomin vilket drar ner investeringarna i marknadskommunikation.  Vi har nu sett två kvartal med vikande siffror men slutet av nästa år  ser hoppfullt ut, säger IRM:s analyschef Tobias Hedström i en kommentar.

Både internet- och tv-reklamen förväntas fortsatt vara vinnare även  under 2013, medan de tryckta medierna upplever vikande tal. Det reflekterar den förflyttning som reklammarknaden har gjort under de senaste åren från  tryckta medier till internet.

Totalt förväntas det köpta annonsutrymmet omsätta nära 32 miljarder kronor under både 2012 och 2013.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.